Presentation of the German-Czech Art in the Permanent Exhibitions of The National Gallery in Prague
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11260%2F21%3A10431608" target="_blank" >RIV/00216208:11260/21:10431608 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=XSj_YLFbhZ" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=XSj_YLFbhZ</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/24647055.2021.17" target="_blank" >10.14712/24647055.2021.17</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Prezentace německo-českého umění ve stálých expozicích Národní galerie v Praze
Original language description
Příspěvek shrnuje, jakým způsobem se Národní galerie zapojovala do formování kánonu českého moderního umění s důrazem na vztah k německo-českým umělcům. Text postupně analyzuje jednotlivé stálé expozice moderního umění, které tato instituce uspořádala a popisuje jakým způsobem se tyto výstavy stavěly k problematice německo-českého umění. Hlavní záběr je na výstavy uspořádané mezi lety 1945-1989, protože v této době se postupně kodifikoval přístup k umění první poloviny 20. století. Rozklíčování toho, jakým způsobem bylo kodifikování ovlivněno dobovým náhledem na historickou situaci, může pomoci k pochopení toho, proč je i 30 let po Sametové revoluci složité německo-českou kulturu zapojit do české. Ukazuje se také, že jasně deklarovaná stanoviska, se promítala do konkrétního provedení spíše nenápadně a nebyla nikdy plně dodržována a vždy v nich existovaly výjimky. Pouhá nepřítomnost německo-českých umělců, tak nebyla problémem. Problémem bylo, jak s touto nepřítomností bylo nakládáno.
Czech name
Prezentace německo-českého umění ve stálých expozicích Národní galerie v Praze
Czech description
Příspěvek shrnuje, jakým způsobem se Národní galerie zapojovala do formování kánonu českého moderního umění s důrazem na vztah k německo-českým umělcům. Text postupně analyzuje jednotlivé stálé expozice moderního umění, které tato instituce uspořádala a popisuje jakým způsobem se tyto výstavy stavěly k problematice německo-českého umění. Hlavní záběr je na výstavy uspořádané mezi lety 1945-1989, protože v této době se postupně kodifikoval přístup k umění první poloviny 20. století. Rozklíčování toho, jakým způsobem bylo kodifikování ovlivněno dobovým náhledem na historickou situaci, může pomoci k pochopení toho, proč je i 30 let po Sametové revoluci složité německo-českou kulturu zapojit do české. Ukazuje se také, že jasně deklarovaná stanoviska, se promítala do konkrétního provedení spíše nenápadně a nebyla nikdy plně dodržována a vždy v nich existovaly výjimky. Pouhá nepřítomnost německo-českých umělců, tak nebyla problémem. Problémem bylo, jak s touto nepřítomností bylo nakládáno.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
60401 - Arts, Art history
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Acta Universitatis Carolinae. Philosophica et Historica
ISSN
0567-8293
e-ISSN
—
Volume of the periodical
2020
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
7
Pages from-to
307-313
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—