Lauretanischer Blumen-Garten as a witness to the artistic decoration of the Prague Loreto around 1700
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11260%2F22%3A10438249" target="_blank" >RIV/00216208:11260/22:10438249 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=LDhciTXuKg" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=LDhciTXuKg</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Spis Lauretanischer Blumen-Garten jako svědek umělecké výzdoby pražské Lorety okolo roku 1700
Original language description
Pražská Loreta je jedním z nejstarších barokních poutních míst v českých zemích. V dobách svého největšího rozkvětu se stala výrazným duchovním centrem barokní Prahy. Loreta od svého založení v roce 1626 sousedí s kapucínským klášterem na Hradčanech, jehož bratřím byla úředně svěřena v roce 1651. Celý areál se vyvíjel až do roku 1737, ale i poté se pracovalo na dílčích částech umělecké výzdoby. Duchovní průvodce Lauretanischer Blumen-Garten, jehož autorem je loretánský sakristián P. Josef z Bíliny, byl vydán v roce 1700. Text vede čtenáře poutním místem a nabízí mu několikero modliteb k místním kaplím. Některé z těchto modliteb jsou doplněny grafickými tisky. Cílem tohoto textu je na základě srovnání dochované umělecké výzdoby a tisku Lauretanischer Blumen-Garten ukázat, že základní dispozice Lorety byla finálně rozvržena již v roce 1691. A místo je tak jedním z raných dokladů rozvoje náboženské úcty v českých zemích vracejících se v průběhu 17. století ke katolické víře, navíc s důrazem na františkánskou spiritualitu. Texty některých modliteb jsou navíc postaveny na faktu, že čtenář současně kontemploval oltářní plátno či sochu (tedy umělecká díla, která se v Loretě dochovala dodnes), aby prohloubil svůj duchovní prožitek.
Czech name
Spis Lauretanischer Blumen-Garten jako svědek umělecké výzdoby pražské Lorety okolo roku 1700
Czech description
Pražská Loreta je jedním z nejstarších barokních poutních míst v českých zemích. V dobách svého největšího rozkvětu se stala výrazným duchovním centrem barokní Prahy. Loreta od svého založení v roce 1626 sousedí s kapucínským klášterem na Hradčanech, jehož bratřím byla úředně svěřena v roce 1651. Celý areál se vyvíjel až do roku 1737, ale i poté se pracovalo na dílčích částech umělecké výzdoby. Duchovní průvodce Lauretanischer Blumen-Garten, jehož autorem je loretánský sakristián P. Josef z Bíliny, byl vydán v roce 1700. Text vede čtenáře poutním místem a nabízí mu několikero modliteb k místním kaplím. Některé z těchto modliteb jsou doplněny grafickými tisky. Cílem tohoto textu je na základě srovnání dochované umělecké výzdoby a tisku Lauretanischer Blumen-Garten ukázat, že základní dispozice Lorety byla finálně rozvržena již v roce 1691. A místo je tak jedním z raných dokladů rozvoje náboženské úcty v českých zemích vracejících se v průběhu 17. století ke katolické víře, navíc s důrazem na františkánskou spiritualitu. Texty některých modliteb jsou navíc postaveny na faktu, že čtenář současně kontemploval oltářní plátno či sochu (tedy umělecká díla, která se v Loretě dochovala dodnes), aby prohloubil svůj duchovní prožitek.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
60401 - Arts, Art history
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Studia Capuccinorum Boziniensia
ISSN
2585-8025
e-ISSN
—
Volume of the periodical
8
Issue of the periodical within the volume
7
Country of publishing house
SK - SLOVAKIA
Number of pages
16
Pages from-to
64-79
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—