Human Being in Time
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11270%2F21%3A10428567" target="_blank" >RIV/00216208:11270/21:10428567 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Člověk v čase
Original language description
Pohled na člověka jako eschatologického tvora otevírá nejprve rozpor mezi Božím věčným záměrem s člověkem, který biblické podání vyjadřuje různými obrazy Božího království, a realitou jeho konečnosti a odcizení od Boha, která se nejvýrazněji manifestuje ve smrti. Eschatologická antropologie proto musí začít křesťanskou thanatologií, která postihuje všechny teologické dimenze umírání a smrti (1. kap.). Napětí mezi lidskou konečností a zaslíbením věčného života bylo v křesťanské tradici po dlouhá staletí vyjadřováno pomocí představy nesmrtelné duše, navazující na starší filosofické tradice. Bude nutné zkoumat, nakolik je tato myšlenka stále ještě nosná jednak s ohledem na teologickou kritiku, jíž prošla v posledním století, jednak v kontextu dnešního pohledu na člověka. Ukáže-li se polarita mezi duší a tělem jako trvalá součást křesťanské antropologie, neobejdeme se bez teologické reinterpretace obou těchto klíčových antropologických pojmů (2. kap.). V lidské touze po naplnění vlastního života přes hranici smrti se kromě vědomí vlastní fragmentárnosti i viny ohlašuje také sobectví a snaha o sebeprosazení na úkor bližních. Křesťanská eschatologie se má vystavit filosofické kritice a sama pečlivě odkrývat, nakolik se orientuje na zaslíbení přicházejícího Božího království a nakolik sama upadá do spekulací, vedených v lepším případě zbožnou fantazií, v horším případě snahou církevních autorit manipulovat věřící (3. kap.). Antropologie v eschatologické perspektivě konečně musí prokázat, že křesťanská naděje se nezaměřuje pouze na posmrtnou blaženost (často navíc zindividualizovanou do podoby "spásy duše"), ale má co říci také k přítomnému života člověka a jeho vztahům. V minulém století se křesťanské eschatologii podařilo rozvinou svůj společensko-kritický potenciál, ale stále zbývá vyjasnit otázku, v jakém vztahu je transcendentní naděje překračující smrt k jejímu přítomnostnímu rozměru (4. kap.).
Czech name
Člověk v čase
Czech description
Pohled na člověka jako eschatologického tvora otevírá nejprve rozpor mezi Božím věčným záměrem s člověkem, který biblické podání vyjadřuje různými obrazy Božího království, a realitou jeho konečnosti a odcizení od Boha, která se nejvýrazněji manifestuje ve smrti. Eschatologická antropologie proto musí začít křesťanskou thanatologií, která postihuje všechny teologické dimenze umírání a smrti (1. kap.). Napětí mezi lidskou konečností a zaslíbením věčného života bylo v křesťanské tradici po dlouhá staletí vyjadřováno pomocí představy nesmrtelné duše, navazující na starší filosofické tradice. Bude nutné zkoumat, nakolik je tato myšlenka stále ještě nosná jednak s ohledem na teologickou kritiku, jíž prošla v posledním století, jednak v kontextu dnešního pohledu na člověka. Ukáže-li se polarita mezi duší a tělem jako trvalá součást křesťanské antropologie, neobejdeme se bez teologické reinterpretace obou těchto klíčových antropologických pojmů (2. kap.). V lidské touze po naplnění vlastního života přes hranici smrti se kromě vědomí vlastní fragmentárnosti i viny ohlašuje také sobectví a snaha o sebeprosazení na úkor bližních. Křesťanská eschatologie se má vystavit filosofické kritice a sama pečlivě odkrývat, nakolik se orientuje na zaslíbení přicházejícího Božího království a nakolik sama upadá do spekulací, vedených v lepším případě zbožnou fantazií, v horším případě snahou církevních autorit manipulovat věřící (3. kap.). Antropologie v eschatologické perspektivě konečně musí prokázat, že křesťanská naděje se nezaměřuje pouze na posmrtnou blaženost (často navíc zindividualizovanou do podoby "spásy duše"), ale má co říci také k přítomnému života člověka a jeho vztahům. V minulém století se křesťanské eschatologii podařilo rozvinou svůj společensko-kritický potenciál, ale stále zbývá vyjasnit otázku, v jakém vztahu je transcendentní naděje překračující smrt k jejímu přítomnostnímu rozměru (4. kap.).
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60303 - Theology
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Kdo je člověk? Teologická antropologie ekumenicky
ISBN
978-80-246-4779-1
Number of pages of the result
24
Pages from-to
268-291
Number of pages of the book
344
Publisher name
Karolinum
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—