Homo definiri nequit? The human as Imago Dei.
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11270%2F24%3A10482969" target="_blank" >RIV/00216208:11270/24:10482969 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://stella.uniba.sk/texty/EBF_imago_dei_filozoficky_teologicky_problem.pdf" target="_blank" >https://stella.uniba.sk/texty/EBF_imago_dei_filozoficky_teologicky_problem.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Homo definiri nequit? Člověk jako imago Dei
Original language description
Klasická filozofická antropologie 20. století (Scheler, Plessner, Gehlen, Sartre) přijala za svůj vhled, který se antropologie do té doby snažila vysvětlit: že člověk je homo absconditus. Cílem již nebylo vysvětlit člověka a lidství, ale spíše zdůvodnit, proč je člověk homo absconditus. Tváří v tvář této filosofické tezi se teologická antropologie snaží zdůvodnit, že absconditus není člověk jako takový , ale spíše člověk jako hříšník: to, co je vlastní absconditum, není lidství, ale hříšnost. Tototvrzení je však možné pouze z celostní perspektivy zvenčí,jak ji představuje křesťanská víra, která pojímá člověka jako člověkacoram Deo: tedy jako konstituovaného zvenčí. V tomto ustavení získává člověk svézákladní určení - být obrazem Božím - a zároveň se o něm říká,čím je a jak má sám sebe pojímat: jako Boží stvoření. Vlastním problémem antropologie proto není skrytost člověka, ale hřích jako něco, co neodpovídá původnímu určení člověka.
Czech name
Homo definiri nequit? Člověk jako imago Dei
Czech description
Klasická filozofická antropologie 20. století (Scheler, Plessner, Gehlen, Sartre) přijala za svůj vhled, který se antropologie do té doby snažila vysvětlit: že člověk je homo absconditus. Cílem již nebylo vysvětlit člověka a lidství, ale spíše zdůvodnit, proč je člověk homo absconditus. Tváří v tvář této filosofické tezi se teologická antropologie snaží zdůvodnit, že absconditus není člověk jako takový , ale spíše člověk jako hříšník: to, co je vlastní absconditum, není lidství, ale hříšnost. Tototvrzení je však možné pouze z celostní perspektivy zvenčí,jak ji představuje křesťanská víra, která pojímá člověka jako člověkacoram Deo: tedy jako konstituovaného zvenčí. V tomto ustavení získává člověk svézákladní určení - být obrazem Božím - a zároveň se o něm říká,čím je a jak má sám sebe pojímat: jako Boží stvoření. Vlastním problémem antropologie proto není skrytost člověka, ale hřích jako něco, co neodpovídá původnímu určení člověka.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
—
OECD FORD branch
60303 - Theology
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
IMAGO DEI AKO FILOZOFICKÝ A TEOLOGICKÝ POJEM
ISBN
978-80-223-5860-6
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
8
Pages from-to
92-99
Publisher name
Univerzita Komenského v Bratislave
Place of publication
Bratislava
Event location
Bratislava
Event date
Sep 28, 2019
Type of event by nationality
CST - Celostátní akce
UT code for WoS article
—