The Struggle between Will and Affection: The Theological Background of Kant's Anthropology in the "Critique of Practical Reason"
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11270%2F24%3A10491848" target="_blank" >RIV/00216208:11270/24:10491848 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=4z4Y_lBSlP" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=4z4Y_lBSlP</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.46854/fc.2024.4r.597" target="_blank" >10.46854/fc.2024.4r.597</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Souboj vůle s náklonností: teologické pozadí Kantovy antropologie v "Kritice čistého rozumu"
Original language description
Kant ve své praktické filosofii odkrývá principy etiky, které jsou založené v čistém rozumu, a jsou tedy nezávislé jak na empirické antropologii, tak na teologii. Přesto lze tvrdit, že jeho úvahy o povaze mravnosti jsou podmíněny pojetím člověka, které zformovala křesťanská teologie, a to zejména v luterské tradici.V tomto článku chce autorka ukázat, že toto teologické pozadí není přítomné pouze ve spise Náboženství v hranicích čistého rozumu, který představuje Kantův racionální výklad základních křesťanských theologumen, nýbrž že Kant z něho vychází i v Kritice praktického rozumu a ve své praktické filosofii vůbec. Proto také ani koncept radikálního zla, který představuje Kantovu interpretaci učení o dědičném hříchu, ani koncept "revoluce v smýšlení", který je výkladem teologického pojmu milosti, jak je Kant rozvíjí ve svém spise o náboženství, nemohou být chápány jako popření dosavadních principů Kantovy praktické filosofie. Jde naopak o jejich domyšlení a zvýslovnění jejich implicitního teologického pozadí (což je však současně nepřipravuje o jejich filosofickou přesvědčivost).
Czech name
Souboj vůle s náklonností: teologické pozadí Kantovy antropologie v "Kritice čistého rozumu"
Czech description
Kant ve své praktické filosofii odkrývá principy etiky, které jsou založené v čistém rozumu, a jsou tedy nezávislé jak na empirické antropologii, tak na teologii. Přesto lze tvrdit, že jeho úvahy o povaze mravnosti jsou podmíněny pojetím člověka, které zformovala křesťanská teologie, a to zejména v luterské tradici.V tomto článku chce autorka ukázat, že toto teologické pozadí není přítomné pouze ve spise Náboženství v hranicích čistého rozumu, který představuje Kantův racionální výklad základních křesťanských theologumen, nýbrž že Kant z něho vychází i v Kritice praktického rozumu a ve své praktické filosofii vůbec. Proto také ani koncept radikálního zla, který představuje Kantovu interpretaci učení o dědičném hříchu, ani koncept "revoluce v smýšlení", který je výkladem teologického pojmu milosti, jak je Kant rozvíjí ve svém spise o náboženství, nemohou být chápány jako popření dosavadních principů Kantovy praktické filosofie. Jde naopak o jejich domyšlení a zvýslovnění jejich implicitního teologického pozadí (což je však současně nepřipravuje o jejich filosofickou přesvědčivost).
Classification
Type
J<sub>SC</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the SCOPUS database
CEP classification
—
OECD FORD branch
60303 - Theology
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Filosofický časopis
ISSN
0015-1831
e-ISSN
2570-9232
Volume of the periodical
72
Issue of the periodical within the volume
4
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
17
Pages from-to
579-595
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
2-s2.0-85218742260