Hasidism as Hegel's "Consummate Religion": Messianic Agenda in the Theologies of Izbitza-Radzyn and Lubavitch Branches of Hasidism
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11280%2F14%3A10290692" target="_blank" >RIV/00216208:11280/14:10290692 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Chasidismus jako Hegelovo "dovršené náboženství": Mesianistický program v teologiích izbicko-radzyńského a lubavičského chasidimu
Original language description
Tato kapitola se pokouší o interpretaci základních teologických koncepcí chasidiského mysticismu prostřednictvím Hegelovy filozofie náboženství. Chasidismus odpovídá Hegelově koncepci "dovršeného náboženství". Jestliže pojem náboženství u Hegela vyjadřuje vztah konečného vědomí k jeho Absolutnímu předmětu a absolutní jednotu mezi nimi, která je založena na sebe-zprostředkování či sebe-uvědomění Absolutna, pak náboženství, které takový vztah artikuluje nejplněji je náboženstvím absolutním či též dovršeným. Bůh přestává být vnějším předmětem konečného vědomí. Nekonečný a konečný duch takto dosahují plné jednoty. Studie sleduje, jak se idea esenciální jednoty nekonečného a konečného ducha vyprofilovala v učeních lubavičského a radzynského chasidismu. Současně přihlíži k eschatologickému zacílení této ideje.
Czech name
Chasidismus jako Hegelovo "dovršené náboženství": Mesianistický program v teologiích izbicko-radzyńského a lubavičského chasidimu
Czech description
Tato kapitola se pokouší o interpretaci základních teologických koncepcí chasidiského mysticismu prostřednictvím Hegelovy filozofie náboženství. Chasidismus odpovídá Hegelově koncepci "dovršeného náboženství". Jestliže pojem náboženství u Hegela vyjadřuje vztah konečného vědomí k jeho Absolutnímu předmětu a absolutní jednotu mezi nimi, která je založena na sebe-zprostředkování či sebe-uvědomění Absolutna, pak náboženství, které takový vztah artikuluje nejplněji je náboženstvím absolutním či též dovršeným. Bůh přestává být vnějším předmětem konečného vědomí. Nekonečný a konečný duch takto dosahují plné jednoty. Studie sleduje, jak se idea esenciální jednoty nekonečného a konečného ducha vyprofilovala v učeních lubavičského a radzynského chasidismu. Současně přihlíži k eschatologickému zacílení této ideje.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
AA - Philosophy and religion
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GAP401%2F11%2F2450" target="_blank" >GAP401/11/2450: Millennialism in the Monotheistic Religious Systems: its origin, current forms, and social relevance</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2014
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Apokalypsa nebo transformace ? : Mileniální koncepce v minulosti a současnosti
ISBN
978-80-86779-39-3
Number of pages of the result
38
Pages from-to
203-240
Number of pages of the book
432
Publisher name
Dingir
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—