All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Ritual transformation and migration: The concept of ritual transfer applied to Mandaean rituals

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11280%2F18%3A10406991" target="_blank" >RIV/00216208:11280/18:10406991 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=K4RGepBtrJ" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=K4RGepBtrJ</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Proměny rituálů a migrace - koncept přenosu rituálů na příkladu mandejských rituálů

  • Original language description

    V textu vycházím z konceptu &quot;přenosu rituálů&quot; (Ritualtransfer), analytického rámce rozpracovaného pro výzkum kontextuálně podmíněných proměn rituálů. Tento rámec kriticky rozvíjím, uvádím některé metodologické problémy s ním spojené a následně jej aplikuji na mandejské rituály. Při popisu a analýze přenosu mandejských rituálů se zaměřuji primárně na irácké mandejce. Na pozadí proměn Iráku ve 20. století se zabývám vyjednáváními o rituálech vedenými v komunitě v 70. a 90. letech 20. století. V dalším kroku porovnávám mandejskou rituální praxi ve 30. letech 20. století - před změnami, jimiž komunita později prošla - se situací v 70. a 90. letech 20. století a následně s rituální praxí v diaspoře. Při popisu a analýze rituální praxe v diaspoře vycházím primárně z vlastních terénních výzkumů. Cílem textu je ukázat, zda a jak se mandejské rituály proměňovaly v průběhu 20. a 21. století v kontextu společensko- politických změn a vnitřní (tj. v rámci Iráku) a vnější (tj. zahraniční) migrace. Souhrnně lze k přenosu mandejských rituálů říci následující: 1) V kontextu urbanizace a modernizace Iráku ve 2. polovině 20. století se mandejská komunita proměnila tak zásadním způsobem, že i změny v oblasti rituální praxe, k nimž došlo v Iráku, jsou radikálnější než proměny, k nimž došlo v souvislosti s přesunem do diaspory. Migrace přinesla (přesněji: prohloubila) především roztroušenost jednotlivých obcí či rodin a s ní absenci rituálních prostor a kněží, nicméně zásadní změny v rituální praxi nastaly již v Iráku. 2) Změny mandejských rituálů jsou změny iniciované &quot;zdola&quot;, tím myslím, že jsou výsledkem iniciativ aktivních laiků podpořených kněžími nakloněnými reformám. Proto není překvapivé, že změny bylo možné konstatovat v souvislosti s rituály, jichž se přímo účastní laici (maṣbuta, svatební rituál a rituály spojené s úmrtím), zatímco rituály, jež se odehrávají bez laiků nebo se laiků netýkají, zůstaly beze změn. Rituální hostiny masiqta konané ve prospěch zemřelého jsou tak organizačně i pro laiky cenově náročné, že jsou prováděny jen výjimečně. 3) V navázání na předchozí bod je třeba korigovat obraz mandejské rituální praxe sugerovaný západním bádáním: mám na mysli výklad, který rituální praxi mandejců vykládá ve schématu: každou neděli mandejci opakovaně absolvují rituál maṣbuta a při úmrtí mandejce se koná rituál masiqta. Jak je patrné z předchozího výkladu, absolvuje mandejec maṣbuta zpravidla jen párkrát za život a rituál masiqta je při úmrtí mandejce obvykle nahrazen jednoduššími rituálními hostinami. 4) Procesy změn nejsou jednosměrné. V 70. a 80. letech 20. století byla v Iráku patrná tendence krácení a zjednodušení rituálů. Taková zkrácená podoba byla dle dostupných pramenů považována za normativní. V 90. letech 20. století bylo možné zaznamenat snahy o setrvání (někdy navrácení) původní podoby rituálů. I tuto &quot;konzervativní&quot; tendenci lze uvést do vztahu s kontextem, totiž opětovným příklonem většinové irácké společnosti k islámu, datovatelným zhruba do 80. let 20. století. V současnosti se lze setkat jak se snahami o modernizaci, tak i s důrazem na setrvání původní podoby rituálů, jež se týká i výlučného provádění rituálu maṣbuta v řece.

  • Czech name

    Proměny rituálů a migrace - koncept přenosu rituálů na příkladu mandejských rituálů

  • Czech description

    V textu vycházím z konceptu &quot;přenosu rituálů&quot; (Ritualtransfer), analytického rámce rozpracovaného pro výzkum kontextuálně podmíněných proměn rituálů. Tento rámec kriticky rozvíjím, uvádím některé metodologické problémy s ním spojené a následně jej aplikuji na mandejské rituály. Při popisu a analýze přenosu mandejských rituálů se zaměřuji primárně na irácké mandejce. Na pozadí proměn Iráku ve 20. století se zabývám vyjednáváními o rituálech vedenými v komunitě v 70. a 90. letech 20. století. V dalším kroku porovnávám mandejskou rituální praxi ve 30. letech 20. století - před změnami, jimiž komunita později prošla - se situací v 70. a 90. letech 20. století a následně s rituální praxí v diaspoře. Při popisu a analýze rituální praxe v diaspoře vycházím primárně z vlastních terénních výzkumů. Cílem textu je ukázat, zda a jak se mandejské rituály proměňovaly v průběhu 20. a 21. století v kontextu společensko- politických změn a vnitřní (tj. v rámci Iráku) a vnější (tj. zahraniční) migrace. Souhrnně lze k přenosu mandejských rituálů říci následující: 1) V kontextu urbanizace a modernizace Iráku ve 2. polovině 20. století se mandejská komunita proměnila tak zásadním způsobem, že i změny v oblasti rituální praxe, k nimž došlo v Iráku, jsou radikálnější než proměny, k nimž došlo v souvislosti s přesunem do diaspory. Migrace přinesla (přesněji: prohloubila) především roztroušenost jednotlivých obcí či rodin a s ní absenci rituálních prostor a kněží, nicméně zásadní změny v rituální praxi nastaly již v Iráku. 2) Změny mandejských rituálů jsou změny iniciované &quot;zdola&quot;, tím myslím, že jsou výsledkem iniciativ aktivních laiků podpořených kněžími nakloněnými reformám. Proto není překvapivé, že změny bylo možné konstatovat v souvislosti s rituály, jichž se přímo účastní laici (maṣbuta, svatební rituál a rituály spojené s úmrtím), zatímco rituály, jež se odehrávají bez laiků nebo se laiků netýkají, zůstaly beze změn. Rituální hostiny masiqta konané ve prospěch zemřelého jsou tak organizačně i pro laiky cenově náročné, že jsou prováděny jen výjimečně. 3) V navázání na předchozí bod je třeba korigovat obraz mandejské rituální praxe sugerovaný západním bádáním: mám na mysli výklad, který rituální praxi mandejců vykládá ve schématu: každou neděli mandejci opakovaně absolvují rituál maṣbuta a při úmrtí mandejce se koná rituál masiqta. Jak je patrné z předchozího výkladu, absolvuje mandejec maṣbuta zpravidla jen párkrát za život a rituál masiqta je při úmrtí mandejce obvykle nahrazen jednoduššími rituálními hostinami. 4) Procesy změn nejsou jednosměrné. V 70. a 80. letech 20. století byla v Iráku patrná tendence krácení a zjednodušení rituálů. Taková zkrácená podoba byla dle dostupných pramenů považována za normativní. V 90. letech 20. století bylo možné zaznamenat snahy o setrvání (někdy navrácení) původní podoby rituálů. I tuto &quot;konzervativní&quot; tendenci lze uvést do vztahu s kontextem, totiž opětovným příklonem většinové irácké společnosti k islámu, datovatelným zhruba do 80. let 20. století. V současnosti se lze setkat jak se snahami o modernizaci, tak i s důrazem na setrvání původní podoby rituálů, jež se týká i výlučného provádění rituálu maṣbuta v řece.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60304 - Religious studies

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2018

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Pantheon

  • ISSN

    1803-2443

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    13

  • Issue of the periodical within the volume

    2

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    24

  • Pages from-to

    49-72

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database