All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Babism as successful religious movement

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11280%2F19%3A10403122" target="_blank" >RIV/00216208:11280/19:10403122 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=cpZzjD3T9k" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=cpZzjD3T9k</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Bábismus jako úspěšné náboženské hnutí

  • Original language description

    Cílem tohoto textu je aplikace modelu úspěšnosti nových náboženských hnutí Rodneyho Starka na příkladu bábismu. Bábismus je náboženství, jež má kořeny v Íránu 19. století a jež je odvozováno od nauky Sajjída ʿAlího Muhammada, známého jako Báb. Již krátce po svém vzniku získal bábismus téměř sto tisíc stoupenců. Ačkoliv má bábismus v současnosti odhadem zhruba tři tisíce stoupenců, nebyl tento rozdíl zapříčiněn masovou apostazí. Jeho důvody je třeba hledat jinde. Součástí bábismu bylo totiž očekávání mesiášské postavy Toho, Jehož Bůh zjeví, za kterou se za necelých dvacet let po smrti Bába označil Bahá&apos;ulláh, jehož nároky přijala většina tehdejších bábistů. Bahá&apos;ulláh ve svých textech explicitně navazoval na bábismus, reformoval některé jeho aspekty a v těchto reformách pokračovali i jeho potomci. Tyto reformy badatelé zpravidla interpretují jako vznik nového náboženství (bahá&apos;ismu). Protože změny, k nimž došlo v rámci Bahá&apos;ulláhových reforem, byly kumulativní a pomalé, a v bábismu se plně nerozvinula autonomní žitá praxe, porozumíme dle mého názoru dynamickému poklesu počtu stoupenců bábismu a rychlému nárůstu stoupenců bahá&apos;ismu tehdy, když vznik bahá&apos;ismu budeme chápat jako reformu bábismu. Uznání Bahá&apos;ulláha bábisty pak nelze považovat za konverzi nebo za odpadnutí od bábismu. V textu se zaměřuji primárně na období, v němž bábismus získal nejvíce stoupenců (40. až 60. léta 19. století). Jako osa výkladu mi slouží Starkův model skládající se z deseti předpokladů, které postupně procházím a analyzuji, zdali bábismus splňuje tyto předpoklady či nikoliv. V závěru práce podávám obraz bábismu na základě Starkova modelu a reflexi problémů s jeho aplikací spojených.

  • Czech name

    Bábismus jako úspěšné náboženské hnutí

  • Czech description

    Cílem tohoto textu je aplikace modelu úspěšnosti nových náboženských hnutí Rodneyho Starka na příkladu bábismu. Bábismus je náboženství, jež má kořeny v Íránu 19. století a jež je odvozováno od nauky Sajjída ʿAlího Muhammada, známého jako Báb. Již krátce po svém vzniku získal bábismus téměř sto tisíc stoupenců. Ačkoliv má bábismus v současnosti odhadem zhruba tři tisíce stoupenců, nebyl tento rozdíl zapříčiněn masovou apostazí. Jeho důvody je třeba hledat jinde. Součástí bábismu bylo totiž očekávání mesiášské postavy Toho, Jehož Bůh zjeví, za kterou se za necelých dvacet let po smrti Bába označil Bahá&apos;ulláh, jehož nároky přijala většina tehdejších bábistů. Bahá&apos;ulláh ve svých textech explicitně navazoval na bábismus, reformoval některé jeho aspekty a v těchto reformách pokračovali i jeho potomci. Tyto reformy badatelé zpravidla interpretují jako vznik nového náboženství (bahá&apos;ismu). Protože změny, k nimž došlo v rámci Bahá&apos;ulláhových reforem, byly kumulativní a pomalé, a v bábismu se plně nerozvinula autonomní žitá praxe, porozumíme dle mého názoru dynamickému poklesu počtu stoupenců bábismu a rychlému nárůstu stoupenců bahá&apos;ismu tehdy, když vznik bahá&apos;ismu budeme chápat jako reformu bábismu. Uznání Bahá&apos;ulláha bábisty pak nelze považovat za konverzi nebo za odpadnutí od bábismu. V textu se zaměřuji primárně na období, v němž bábismus získal nejvíce stoupenců (40. až 60. léta 19. století). Jako osa výkladu mi slouží Starkův model skládající se z deseti předpokladů, které postupně procházím a analyzuji, zdali bábismus splňuje tyto předpoklady či nikoliv. V závěru práce podávám obraz bábismu na základě Starkova modelu a reflexi problémů s jeho aplikací spojených.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60304 - Religious studies

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2019

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Theologická revue

  • ISSN

    1211-7617

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    90

  • Issue of the periodical within the volume

    4

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    27

  • Pages from-to

    453-479

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database