On the Hermeneutical Concept of the Existential Meaning of Art in Jan Patočka
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11280%2F21%3A10458214" target="_blank" >RIV/00216208:11280/21:10458214 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
K hermeneutickému pojetí existenciálního smyslu umění u Jana Patočky
Original language description
Studie je věnována Patočkově filosofii umění, a jeho kritice Hegelovy metafyzické koncepce umění. V první části se autor věnuje Patočkově interpretaci rané fáze Hegelovy koncepce, v níž umění mělo "budoucnostní" charakter a "oživující" smysl a následně ji konfrontuje s jeho zralou koncepcí zasazující Hegelovu estetiku do jeho filosofického systému, v níž umění získává "minulostní" význam. V další části se autor zaměřuje na Patočkovu vlastní originální filosofickou koncepci umění, v níž je smysl umění interpretován z hlediska Heideggerovy fenomenologicko- hermeneutické koncepce času a časovosti. V závěru studie autor ukazuje, jak Patočkova radikální reinterpretace Hegelova pojetí umění umožnila rozvinout jeho vlastní originální a autentickou filosofii umění, která využívá hermeneutický "podtext" skrytý v Hegelových úvahách a úzce souvisí se základním fenomenologickým motivem času a časovosti jako veličin umožňujících zjevování pravdy bytí. Autor zdůrazňuje, že Patočka originálním způsobem ukázal, že umění je výrazem "hry zjevování" pravdy bytí a s tím i spolupatřičnosti člověka a světa.
Czech name
K hermeneutickému pojetí existenciálního smyslu umění u Jana Patočky
Czech description
Studie je věnována Patočkově filosofii umění, a jeho kritice Hegelovy metafyzické koncepce umění. V první části se autor věnuje Patočkově interpretaci rané fáze Hegelovy koncepce, v níž umění mělo "budoucnostní" charakter a "oživující" smysl a následně ji konfrontuje s jeho zralou koncepcí zasazující Hegelovu estetiku do jeho filosofického systému, v níž umění získává "minulostní" význam. V další části se autor zaměřuje na Patočkovu vlastní originální filosofickou koncepci umění, v níž je smysl umění interpretován z hlediska Heideggerovy fenomenologicko- hermeneutické koncepce času a časovosti. V závěru studie autor ukazuje, jak Patočkova radikální reinterpretace Hegelova pojetí umění umožnila rozvinout jeho vlastní originální a autentickou filosofii umění, která využívá hermeneutický "podtext" skrytý v Hegelových úvahách a úzce souvisí se základním fenomenologickým motivem času a časovosti jako veličin umožňujících zjevování pravdy bytí. Autor zdůrazňuje, že Patočka originálním způsobem ukázal, že umění je výrazem "hry zjevování" pravdy bytí a s tím i spolupatřičnosti člověka a světa.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Patočka v kontextech: inspirace a polemika
ISBN
978-80-7465-524-1
Number of pages of the result
23
Pages from-to
143-165
Number of pages of the book
279
Publisher name
Pavel Mervart
Place of publication
Červený Kostelec
UT code for WoS chapter
—