Development of entrance to the tertiary education in the Czech Republic according to the demographic development
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F09%3A10001186" target="_blank" >RIV/00216208:11310/09:10001186 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Vývoj přístupu k terciárnímu vzdělávání v České republice v závislosti na demografickém vývoji
Original language description
Článek se zabývá vývojem přístupu k terciárnímu vzdělávání a jeho dokončování v České republice. Je analyzován demografický vývoj po roce 1989 a jeho možné důsledky pro vývoj terciárního vzdělávání. Přístup ke vzdělávání je hodnocen z pohledu teorie systémů terciárního vzdělávání Martina Trowa. Pro analýzu vstupu na terciární úroveň je použito ukazatele čisté míry vstupu. Vývoj produkce terciárních vzdělávacích institucí je pak analyzován pomocí čisté míry graduace. Je doloženo, že český terciární systém prošel po roce 1989 bouřlivým rozvojem, který gradoval po roce 1999, kdy vstoupil v platnost nový zákon o vysokých školách. Podle Trowa nelze zachovat systém, který přísluší elitnímu vzdělávání pro rozvoj masového vzdělávání, a to stejné platí i pro přechod mezi vzděláváním masovým a univerzálním.
Czech name
Vývoj přístupu k terciárnímu vzdělávání v České republice v závislosti na demografickém vývoji
Czech description
Článek se zabývá vývojem přístupu k terciárnímu vzdělávání a jeho dokončování v České republice. Je analyzován demografický vývoj po roce 1989 a jeho možné důsledky pro vývoj terciárního vzdělávání. Přístup ke vzdělávání je hodnocen z pohledu teorie systémů terciárního vzdělávání Martina Trowa. Pro analýzu vstupu na terciární úroveň je použito ukazatele čisté míry vstupu. Vývoj produkce terciárních vzdělávacích institucí je pak analyzován pomocí čisté míry graduace. Je doloženo, že český terciární systém prošel po roce 1989 bouřlivým rozvojem, který gradoval po roce 1999, kdy vstoupil v platnost nový zákon o vysokých školách. Podle Trowa nelze zachovat systém, který přísluší elitnímu vzdělávání pro rozvoj masového vzdělávání, a to stejné platí i pro přechod mezi vzděláváním masovým a univerzálním.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
AO - Sociology, demography
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Others
Publication year
2009
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Reprodukce lidského kapitálu (vzájemné vazby a souvislosti)
ISBN
978-80-245-1577-9
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
12
Pages from-to
—
Publisher name
Oeconomica
Place of publication
Praha
Event location
Praha, VŠE
Event date
Dec 14, 2009
Type of event by nationality
CST - Celostátní akce
UT code for WoS article
—