The Verification of the chemistry education objectives at ISCED3 level
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F18%3A10378970" target="_blank" >RIV/00216208:11310/18:10378970 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Ověřování cílů chemického vzdělávání na úrovni ISCED3
Original language description
Cíle vzdělávání na úrovni ISCED 3 stanovují v České republice v současnosti tzv. rámcové vzdělávací programy. V rámci jednotlivých předmětů je stanoveno závazné učivo a očekávané výstupy žáka, které jsou vymezeny pomocí aktivních sloves. Tyto stručné očekávané výstupy odpovídají nejvyšší úrovni Bloomovy taxonomie vzdělávacích cílů. Je zřejmé, že žák může těchto cílů dosáhnout až po té, co si osvojí vědomosti a dovednosti na nižších úrovních. Proto jsme se nejprve zaměřili na stanovení dílčích kognitivních cílů na různých úrovních osvojení učiva chemie. Dále pak je disertační práce zaměřena na tvorbu indikátorů, tedy vhodných učebních úloh, které ověřují dosažení dílčích i celkových cílů chemického vzdělávání na střední škole. Indikátory jsou vytvářeny na třech úrovních obtížnosti - osvojení poznatků, aplikace poznatků a uvažování a řešení problémů, a postupně se pilotují ve školní praxi. V příspěvku bude ilustrováno stanovení dílčích cílů a dále pak zadání, řešení a vyhodnocení jedné sady indikátorů u žáků 1. ročníku čtyřletého gymnázia, které proběhlo na podzim 2017.
Czech name
Ověřování cílů chemického vzdělávání na úrovni ISCED3
Czech description
Cíle vzdělávání na úrovni ISCED 3 stanovují v České republice v současnosti tzv. rámcové vzdělávací programy. V rámci jednotlivých předmětů je stanoveno závazné učivo a očekávané výstupy žáka, které jsou vymezeny pomocí aktivních sloves. Tyto stručné očekávané výstupy odpovídají nejvyšší úrovni Bloomovy taxonomie vzdělávacích cílů. Je zřejmé, že žák může těchto cílů dosáhnout až po té, co si osvojí vědomosti a dovednosti na nižších úrovních. Proto jsme se nejprve zaměřili na stanovení dílčích kognitivních cílů na různých úrovních osvojení učiva chemie. Dále pak je disertační práce zaměřena na tvorbu indikátorů, tedy vhodných učebních úloh, které ověřují dosažení dílčích i celkových cílů chemického vzdělávání na střední škole. Indikátory jsou vytvářeny na třech úrovních obtížnosti - osvojení poznatků, aplikace poznatků a uvažování a řešení problémů, a postupně se pilotují ve školní praxi. V příspěvku bude ilustrováno stanovení dílčích cílů a dále pak zadání, řešení a vyhodnocení jedné sady indikátorů u žáků 1. ročníku čtyřletého gymnázia, které proběhlo na podzim 2017.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Aktuálne problémy dizertačných prác v teórii prírodovedného vzdelávania
ISBN
978-80-568-0107-9
ISSN
—
e-ISSN
neuvedeno
Number of pages
8
Pages from-to
17-24
Publisher name
Trnavská univerzita v Trnavě, Pedagogická fakulta, katedra chemie
Place of publication
Trnava
Event location
Trnava
Event date
Nov 17, 2017
Type of event by nationality
EUR - Evropská akce
UT code for WoS article
—