All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Learning About Science and its History: Czech Republic vs. the West

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F18%3A10382403" target="_blank" >RIV/00216208:11310/18:10382403 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=3on54nJlvG" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=3on54nJlvG</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2018.281" target="_blank" >10.14712/23363177.2018.281</a>

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Výuka o vědě a jejích dějinách: Česko versus Západ

  • Original language description

    Studie se zaměřuje na problematiku výuky o vědě a jejích dějinách. Vychází z instrumentálního pojetí dějin vědy, tj. v historii spatřuje nástroj umožňující přiblížit žákům stěžejní poučení o vědě. Stať upozorňuje, že porozumění vědeckému pohledu na svět (jeho přínosu i limitům) je významným cílem výuky přírodovědných předmětů a že řada zemí doporučuje využívat dějiny vědy v rámci tzv. výuky přírodních věd v souvislostech. Studie popisuje, jaké požadavky na výuku o vědě uvádějí Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV) a Rámcový vzdělávací program pro gymnázia (RVP G), a všímá si, zda je pro jejich naplnění doporučována výuka dějin vědy. Zjištěný stav je diskutován v porovnání se situací ve vybraných anglofonních zemích (jmenovitě Velké Británii, USA a Kanadě), kterou zachytily materiály Mezinárodního sdružení pro výuku dějin, filozofie a vědy (IHPST) a dokumenty EU. Ze studie vyplývá, že se česká výuka o vědě orientuje především na osvojení obvyklého postupu přírodovědného bádání. Vztahu vědy a společnosti je věnováno poměrně málo pozornosti, zamyšlení nad povahou vědeckého poznání se od našich žáků nepožaduje vůbec. K zlepšení této situace doporučuje autorka začít ve výuce využívat dějiny vědy. Toto opatření by si vyžádalo zohlednit dějiny věd nejen v kurikulárních dokumentech, ale také v učebnicích a při vzdělávání učitelů.

  • Czech name

    Výuka o vědě a jejích dějinách: Česko versus Západ

  • Czech description

    Studie se zaměřuje na problematiku výuky o vědě a jejích dějinách. Vychází z instrumentálního pojetí dějin vědy, tj. v historii spatřuje nástroj umožňující přiblížit žákům stěžejní poučení o vědě. Stať upozorňuje, že porozumění vědeckému pohledu na svět (jeho přínosu i limitům) je významným cílem výuky přírodovědných předmětů a že řada zemí doporučuje využívat dějiny vědy v rámci tzv. výuky přírodních věd v souvislostech. Studie popisuje, jaké požadavky na výuku o vědě uvádějí Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV) a Rámcový vzdělávací program pro gymnázia (RVP G), a všímá si, zda je pro jejich naplnění doporučována výuka dějin vědy. Zjištěný stav je diskutován v porovnání se situací ve vybraných anglofonních zemích (jmenovitě Velké Británii, USA a Kanadě), kterou zachytily materiály Mezinárodního sdružení pro výuku dějin, filozofie a vědy (IHPST) a dokumenty EU. Ze studie vyplývá, že se česká výuka o vědě orientuje především na osvojení obvyklého postupu přírodovědného bádání. Vztahu vědy a společnosti je věnováno poměrně málo pozornosti, zamyšlení nad povahou vědeckého poznání se od našich žáků nepožaduje vůbec. K zlepšení této situace doporučuje autorka začít ve výuce využívat dějiny vědy. Toto opatření by si vyžádalo zohlednit dějiny věd nejen v kurikulárních dokumentech, ale také v učebnicích a při vzdělávání učitelů.

Classification

  • Type

    J<sub>SC</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the SCOPUS database

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2018

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Orbis scholae

  • ISSN

    2336-3177

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    12

  • Issue of the periodical within the volume

    1

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    17

  • Pages from-to

    1-17

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database

    2-s2.0-85059809975