Learning About Science and its History: Czech Republic vs. the West
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F18%3A10382403" target="_blank" >RIV/00216208:11310/18:10382403 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=3on54nJlvG" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=3on54nJlvG</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2018.281" target="_blank" >10.14712/23363177.2018.281</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Výuka o vědě a jejích dějinách: Česko versus Západ
Original language description
Studie se zaměřuje na problematiku výuky o vědě a jejích dějinách. Vychází z instrumentálního pojetí dějin vědy, tj. v historii spatřuje nástroj umožňující přiblížit žákům stěžejní poučení o vědě. Stať upozorňuje, že porozumění vědeckému pohledu na svět (jeho přínosu i limitům) je významným cílem výuky přírodovědných předmětů a že řada zemí doporučuje využívat dějiny vědy v rámci tzv. výuky přírodních věd v souvislostech. Studie popisuje, jaké požadavky na výuku o vědě uvádějí Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV) a Rámcový vzdělávací program pro gymnázia (RVP G), a všímá si, zda je pro jejich naplnění doporučována výuka dějin vědy. Zjištěný stav je diskutován v porovnání se situací ve vybraných anglofonních zemích (jmenovitě Velké Británii, USA a Kanadě), kterou zachytily materiály Mezinárodního sdružení pro výuku dějin, filozofie a vědy (IHPST) a dokumenty EU. Ze studie vyplývá, že se česká výuka o vědě orientuje především na osvojení obvyklého postupu přírodovědného bádání. Vztahu vědy a společnosti je věnováno poměrně málo pozornosti, zamyšlení nad povahou vědeckého poznání se od našich žáků nepožaduje vůbec. K zlepšení této situace doporučuje autorka začít ve výuce využívat dějiny vědy. Toto opatření by si vyžádalo zohlednit dějiny věd nejen v kurikulárních dokumentech, ale také v učebnicích a při vzdělávání učitelů.
Czech name
Výuka o vědě a jejích dějinách: Česko versus Západ
Czech description
Studie se zaměřuje na problematiku výuky o vědě a jejích dějinách. Vychází z instrumentálního pojetí dějin vědy, tj. v historii spatřuje nástroj umožňující přiblížit žákům stěžejní poučení o vědě. Stať upozorňuje, že porozumění vědeckému pohledu na svět (jeho přínosu i limitům) je významným cílem výuky přírodovědných předmětů a že řada zemí doporučuje využívat dějiny vědy v rámci tzv. výuky přírodních věd v souvislostech. Studie popisuje, jaké požadavky na výuku o vědě uvádějí Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV) a Rámcový vzdělávací program pro gymnázia (RVP G), a všímá si, zda je pro jejich naplnění doporučována výuka dějin vědy. Zjištěný stav je diskutován v porovnání se situací ve vybraných anglofonních zemích (jmenovitě Velké Británii, USA a Kanadě), kterou zachytily materiály Mezinárodního sdružení pro výuku dějin, filozofie a vědy (IHPST) a dokumenty EU. Ze studie vyplývá, že se česká výuka o vědě orientuje především na osvojení obvyklého postupu přírodovědného bádání. Vztahu vědy a společnosti je věnováno poměrně málo pozornosti, zamyšlení nad povahou vědeckého poznání se od našich žáků nepožaduje vůbec. K zlepšení této situace doporučuje autorka začít ve výuce využívat dějiny vědy. Toto opatření by si vyžádalo zohlednit dějiny věd nejen v kurikulárních dokumentech, ale také v učebnicích a při vzdělávání učitelů.
Classification
Type
J<sub>SC</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the SCOPUS database
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Orbis scholae
ISSN
2336-3177
e-ISSN
—
Volume of the periodical
12
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
17
Pages from-to
1-17
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
2-s2.0-85059809975