All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Research on the Possibilities of Coordination of Diaspora Policy

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F22%3A10468873" target="_blank" >RIV/00216208:11310/22:10468873 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Výzkum možností koordinace krajanské politiky

  • Original language description

    Současná krajanská politika v Česku se postupně vyvíjí od 90. let 20. století. Nejde o zcela rovnoměrný vývoj v průběhu let, obzvláště v posledních letech se tempo zintenzivňuje. Převládá podpora obnovy a udržování kulturního dědictví tradičních česk(oslovensk)ých krajanských komunit a vzdělávání (výuka češtiny a reálií) dětí nové diaspory, včetně výuky českého jazyka dospělých (např. druhé generace Čechů či jejich partnerů). Chybí naopak podpora návratové migrace či systematičtějšího kontaktu s krajany nové diaspory. Za doposud největší úspěch krajanské politiky je považováno uzákonění dvojího občanství v roce 2013 a výrazné navýšení finančního rozpočtu na podporu krajanů pro roky 2021-2025. Úspěchem je též navázání vzájemného dialogu zástupců českého státu s krajany ohledně možnosti distanční volby pro Čechy žijící v zahraničí. Nutno ale podotknout, že jak v oblasti kulturní a vzdělávací, tak v oblasti politické jsou aktivity českého státu spíše reakcí na původně krajanské iniciativy &quot;zdola&quot; a nelze zatím hovořit o ucelené, jednoznačně zaměřené krajanské politice. Hloubkové rozhovory se zástupci státních institucí i nestátních organizací podílejících se na utváření krajanské politiky identifikovaly dva obecné principy, které by měly další vývoj české krajanské politiky doprovázet, ne-li definovat, a to: 1) uznání a zviditelnění vztahu státu a krajanů a 2) modernizaci chápání krajanství a potřeb krajanské politiky. Za tři konkrétní opatření, která jsou pro nastavení takové krajanské politiky prioritní, považovali aktéři a) uzákonění vztahů krajana a státu, b) uzákonění korespondenční volby a c) kontinuální a systematickou podporu vzdělávání mezi krajany a jejich dětmi s ohledem na budování znalosti českého jazyka a českých reálií, a tedy snazší udržování kontaktu se zemí původu.

  • Czech name

    Výzkum možností koordinace krajanské politiky

  • Czech description

    Současná krajanská politika v Česku se postupně vyvíjí od 90. let 20. století. Nejde o zcela rovnoměrný vývoj v průběhu let, obzvláště v posledních letech se tempo zintenzivňuje. Převládá podpora obnovy a udržování kulturního dědictví tradičních česk(oslovensk)ých krajanských komunit a vzdělávání (výuka češtiny a reálií) dětí nové diaspory, včetně výuky českého jazyka dospělých (např. druhé generace Čechů či jejich partnerů). Chybí naopak podpora návratové migrace či systematičtějšího kontaktu s krajany nové diaspory. Za doposud největší úspěch krajanské politiky je považováno uzákonění dvojího občanství v roce 2013 a výrazné navýšení finančního rozpočtu na podporu krajanů pro roky 2021-2025. Úspěchem je též navázání vzájemného dialogu zástupců českého státu s krajany ohledně možnosti distanční volby pro Čechy žijící v zahraničí. Nutno ale podotknout, že jak v oblasti kulturní a vzdělávací, tak v oblasti politické jsou aktivity českého státu spíše reakcí na původně krajanské iniciativy &quot;zdola&quot; a nelze zatím hovořit o ucelené, jednoznačně zaměřené krajanské politice. Hloubkové rozhovory se zástupci státních institucí i nestátních organizací podílejících se na utváření krajanské politiky identifikovaly dva obecné principy, které by měly další vývoj české krajanské politiky doprovázet, ne-li definovat, a to: 1) uznání a zviditelnění vztahu státu a krajanů a 2) modernizaci chápání krajanství a potřeb krajanské politiky. Za tři konkrétní opatření, která jsou pro nastavení takové krajanské politiky prioritní, považovali aktéři a) uzákonění vztahů krajana a státu, b) uzákonění korespondenční volby a c) kontinuální a systematickou podporu vzdělávání mezi krajany a jejich dětmi s ohledem na budování znalosti českého jazyka a českých reálií, a tedy snazší udržování kontaktu se zemí původu.

Classification

  • Type

    V<sub>souhrn</sub> - Summary research report

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50701 - Cultural and economic geography

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/TITBMZV919" target="_blank" >TITBMZV919: New Approaches to Coordination of Compatriot Issues</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2022

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Number of pages

    133

  • Place of publication

    Praha

  • Publisher/client name

    MZV ČR

  • Version