Research on the Possibilities of Coordination of Diaspora Policy
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F22%3A10468873" target="_blank" >RIV/00216208:11310/22:10468873 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Výzkum možností koordinace krajanské politiky
Original language description
Současná krajanská politika v Česku se postupně vyvíjí od 90. let 20. století. Nejde o zcela rovnoměrný vývoj v průběhu let, obzvláště v posledních letech se tempo zintenzivňuje. Převládá podpora obnovy a udržování kulturního dědictví tradičních česk(oslovensk)ých krajanských komunit a vzdělávání (výuka češtiny a reálií) dětí nové diaspory, včetně výuky českého jazyka dospělých (např. druhé generace Čechů či jejich partnerů). Chybí naopak podpora návratové migrace či systematičtějšího kontaktu s krajany nové diaspory. Za doposud největší úspěch krajanské politiky je považováno uzákonění dvojího občanství v roce 2013 a výrazné navýšení finančního rozpočtu na podporu krajanů pro roky 2021-2025. Úspěchem je též navázání vzájemného dialogu zástupců českého státu s krajany ohledně možnosti distanční volby pro Čechy žijící v zahraničí. Nutno ale podotknout, že jak v oblasti kulturní a vzdělávací, tak v oblasti politické jsou aktivity českého státu spíše reakcí na původně krajanské iniciativy "zdola" a nelze zatím hovořit o ucelené, jednoznačně zaměřené krajanské politice. Hloubkové rozhovory se zástupci státních institucí i nestátních organizací podílejících se na utváření krajanské politiky identifikovaly dva obecné principy, které by měly další vývoj české krajanské politiky doprovázet, ne-li definovat, a to: 1) uznání a zviditelnění vztahu státu a krajanů a 2) modernizaci chápání krajanství a potřeb krajanské politiky. Za tři konkrétní opatření, která jsou pro nastavení takové krajanské politiky prioritní, považovali aktéři a) uzákonění vztahů krajana a státu, b) uzákonění korespondenční volby a c) kontinuální a systematickou podporu vzdělávání mezi krajany a jejich dětmi s ohledem na budování znalosti českého jazyka a českých reálií, a tedy snazší udržování kontaktu se zemí původu.
Czech name
Výzkum možností koordinace krajanské politiky
Czech description
Současná krajanská politika v Česku se postupně vyvíjí od 90. let 20. století. Nejde o zcela rovnoměrný vývoj v průběhu let, obzvláště v posledních letech se tempo zintenzivňuje. Převládá podpora obnovy a udržování kulturního dědictví tradičních česk(oslovensk)ých krajanských komunit a vzdělávání (výuka češtiny a reálií) dětí nové diaspory, včetně výuky českého jazyka dospělých (např. druhé generace Čechů či jejich partnerů). Chybí naopak podpora návratové migrace či systematičtějšího kontaktu s krajany nové diaspory. Za doposud největší úspěch krajanské politiky je považováno uzákonění dvojího občanství v roce 2013 a výrazné navýšení finančního rozpočtu na podporu krajanů pro roky 2021-2025. Úspěchem je též navázání vzájemného dialogu zástupců českého státu s krajany ohledně možnosti distanční volby pro Čechy žijící v zahraničí. Nutno ale podotknout, že jak v oblasti kulturní a vzdělávací, tak v oblasti politické jsou aktivity českého státu spíše reakcí na původně krajanské iniciativy "zdola" a nelze zatím hovořit o ucelené, jednoznačně zaměřené krajanské politice. Hloubkové rozhovory se zástupci státních institucí i nestátních organizací podílejících se na utváření krajanské politiky identifikovaly dva obecné principy, které by měly další vývoj české krajanské politiky doprovázet, ne-li definovat, a to: 1) uznání a zviditelnění vztahu státu a krajanů a 2) modernizaci chápání krajanství a potřeb krajanské politiky. Za tři konkrétní opatření, která jsou pro nastavení takové krajanské politiky prioritní, považovali aktéři a) uzákonění vztahů krajana a státu, b) uzákonění korespondenční volby a c) kontinuální a systematickou podporu vzdělávání mezi krajany a jejich dětmi s ohledem na budování znalosti českého jazyka a českých reálií, a tedy snazší udržování kontaktu se zemí původu.
Classification
Type
V<sub>souhrn</sub> - Summary research report
CEP classification
—
OECD FORD branch
50701 - Cultural and economic geography
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TITBMZV919" target="_blank" >TITBMZV919: New Approaches to Coordination of Compatriot Issues</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Number of pages
133
Place of publication
Praha
Publisher/client name
MZV ČR
Version
—