All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Roads and their influence on the evolution of relief and landscape: An example of the wider surroundings of Stará Boleslav

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F24%3A10484730" target="_blank" >RIV/00216208:11310/24:10484730 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://drive.google.com/file/d/1eh5xloh5NtCKnnUeYP2Q5yXxVwI5jQkN/view" target="_blank" >https://drive.google.com/file/d/1eh5xloh5NtCKnnUeYP2Q5yXxVwI5jQkN/view</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Cesty a jejich vliv na vývoj reliéfu a krajiny: Příklad širšího okolí Staré Boleslavi

  • Original language description

    Vliv lidské činnosti na krajinu a reliéf lze dobře pozorovat na antropogenních tvarech dopravní infrastruktury. Cesty nespojují pouze místa na mapě, ale tvoří důležité pojítko mezi přírodními podmínkami a potřebami lidské společnosti. Prezentovaný výzkum je zaměřen na vyhodnocení vlivu dopravní infrastruktury na vývoj reliéfu a krajiny. Zvláštní pozornost byla věnována antropogennímu ovlivnění vodních toků. Komunikační síť se v okolí Staré Boleslavi začala tvořit již v pravěku. V průběhu historie docházelo ke zvyšování intenzity přímých i nepřímých vlivů cest na reliéf, přičemž největší změny nastaly během posledních 200 let. Za účelem zesplavnění a protipovodňové ochrany docházelo na Labi (ř. km 854-882) i Jizeře (ř. km 0-17) k napřimování a zkracování trasy koryta již v 19. století, kdy zde bylo Labe zkráceno o 7,32 km (20 %) a Jizera o 1,35 km (7 %). Index křivolakosti klesl u Labe z 1,50 na 1,19 a u Jizery z 1,39 na 1,29. Během posledních 200 let dochází na dolním toku Jizery k opětovnému meandrování koryta vlivem působení fluviální eroze a akumulace. U opevněného koryta Labe tento proces neprobíhá. Díky vyšší dynamice fluviálního systému mají antropogenní úpravy vodních toků často regionální přesah. Rozvoj cest vedl k lokálním přímým zásahům do původního reliéfu, a to vznikem nových povrchových tvarů. Zásahy člověka také způsobily ztrátu cenných informací o vývoji reliéfu.

  • Czech name

    Cesty a jejich vliv na vývoj reliéfu a krajiny: Příklad širšího okolí Staré Boleslavi

  • Czech description

    Vliv lidské činnosti na krajinu a reliéf lze dobře pozorovat na antropogenních tvarech dopravní infrastruktury. Cesty nespojují pouze místa na mapě, ale tvoří důležité pojítko mezi přírodními podmínkami a potřebami lidské společnosti. Prezentovaný výzkum je zaměřen na vyhodnocení vlivu dopravní infrastruktury na vývoj reliéfu a krajiny. Zvláštní pozornost byla věnována antropogennímu ovlivnění vodních toků. Komunikační síť se v okolí Staré Boleslavi začala tvořit již v pravěku. V průběhu historie docházelo ke zvyšování intenzity přímých i nepřímých vlivů cest na reliéf, přičemž největší změny nastaly během posledních 200 let. Za účelem zesplavnění a protipovodňové ochrany docházelo na Labi (ř. km 854-882) i Jizeře (ř. km 0-17) k napřimování a zkracování trasy koryta již v 19. století, kdy zde bylo Labe zkráceno o 7,32 km (20 %) a Jizera o 1,35 km (7 %). Index křivolakosti klesl u Labe z 1,50 na 1,19 a u Jizery z 1,39 na 1,29. Během posledních 200 let dochází na dolním toku Jizery k opětovnému meandrování koryta vlivem působení fluviální eroze a akumulace. U opevněného koryta Labe tento proces neprobíhá. Díky vyšší dynamice fluviálního systému mají antropogenní úpravy vodních toků často regionální přesah. Rozvoj cest vedl k lokálním přímým zásahům do původního reliéfu, a to vznikem nových povrchových tvarů. Zásahy člověka také způsobily ztrátu cenných informací o vývoji reliéfu.

Classification

  • Type

    D - Article in proceedings

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    10508 - Physical geography

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2024

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Article name in the collection

    Prostor pro život, cesty

  • ISBN

    978-80-214-6263-2

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Number of pages

    10

  • Pages from-to

    90-99

  • Publisher name

    Vysoké učení technické v Brně Fakulta stavební, Ústav architektury, Ateliér obnovy památek a Ateliér urbanismu

  • Place of publication

    Brno

  • Event location

    Brno

  • Event date

    Apr 17, 2024

  • Type of event by nationality

    EUR - Evropská akce

  • UT code for WoS article