What can we learn about nature from folk songs?
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F24%3A10487217" target="_blank" >RIV/00216208:11310/24:10487217 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=Kt_g6.4iW4" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=Kt_g6.4iW4</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/25337556.2024.2.3" target="_blank" >10.14712/25337556.2024.2.3</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Co se můžeme dozvědět o přírodě z lidových písní?
Original language description
Článek popisuje výukovou aktivitu, která využívá jako zdroj informací o přírodě lidové písně. Žáci ve svém vlastním výzkumu s pomocí textů lidových písní rekonstruují, jaké druhy zvířat a rostlin obklopovaly naše předky. Z didaktického hlediska souvisí popsaný výzkum s ekonaratologií, obsahově se dotýká především etno-biologie. Navržená aktivita má badatelský ráz (strukturovaný, případně nasměrovaný). Její předností je mezioborový charakter, který napomáhá komplexnímu rozvoji žáka. Tematicky propojuje přírodopis (soupis rostlin a zvířat) s hudební výchovou (lidová píseň jako svébytná hudební forma), lehce se dotýká také českého jazyka (lidová slovesnost, nářečí, formování českého odborného názvosloví) a dějepisu (soudobý trend zvaný animal turn). Jejím hlavním cílem je přiblížit žákům dílčí kroky výzkumu a související metodologické pojmy (reprezentativní vzorek, interpretace dat, omezení výzkumu apod.). V druhé rovině aktivita upozorňuje na existenci oborů z pomezí přírodních a společenských věd a představuje uměleckou tvorbu jako potenciální zdroj přírodovědných informací. Aktivita je nenáročná na vybavení, umožňuje řadu obměn (zkrácení, či naopak tematické rozšíření) a je vhodná i pro mladší žáky základní školy
Czech name
Co se můžeme dozvědět o přírodě z lidových písní?
Czech description
Článek popisuje výukovou aktivitu, která využívá jako zdroj informací o přírodě lidové písně. Žáci ve svém vlastním výzkumu s pomocí textů lidových písní rekonstruují, jaké druhy zvířat a rostlin obklopovaly naše předky. Z didaktického hlediska souvisí popsaný výzkum s ekonaratologií, obsahově se dotýká především etno-biologie. Navržená aktivita má badatelský ráz (strukturovaný, případně nasměrovaný). Její předností je mezioborový charakter, který napomáhá komplexnímu rozvoji žáka. Tematicky propojuje přírodopis (soupis rostlin a zvířat) s hudební výchovou (lidová píseň jako svébytná hudební forma), lehce se dotýká také českého jazyka (lidová slovesnost, nářečí, formování českého odborného názvosloví) a dějepisu (soudobý trend zvaný animal turn). Jejím hlavním cílem je přiblížit žákům dílčí kroky výzkumu a související metodologické pojmy (reprezentativní vzorek, interpretace dat, omezení výzkumu apod.). V druhé rovině aktivita upozorňuje na existenci oborů z pomezí přírodních a společenských věd a představuje uměleckou tvorbu jako potenciální zdroj přírodovědných informací. Aktivita je nenáročná na vybavení, umožňuje řadu obměn (zkrácení, či naopak tematické rozšíření) a je vhodná i pro mladší žáky základní školy
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Biologie-Chemie-Zeměpis
ISSN
1210-3349
e-ISSN
2533-7556
Volume of the periodical
33
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
7
Pages from-to
26-32
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—