Forces acting on a simple pendulum - 7 + 1 ways
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11320%2F16%3A10332803" target="_blank" >RIV/00216208:11320/16:10332803 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://www.mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/283" target="_blank" >http://www.mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/283</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Síly působící na matematické kyvadlo na 7 + 1 způsob
Original language description
V článku je prezentován alternativní způsob, jak zobrazit síly působící na závaží matematického kyvadla. Důvodem je fakt, že české středoškolské učebnice fyziky téma matematického kyvadla zpracovávají, ale zároveň jsou v jeho silových diagramech zobrazovány různé síly různým způsobem. Jako metoda sběru dat byla použita analýza tištěných učebnic a dalších textů obdobného charakteru, které jsou v České republice využívány. Z metodologického hlediska byl použit kvalitativní přístup a metodou sběru dat je analýza učebnic. Během ní bylo identifikováno několik typů diagramů. V žádném z nich se ovšem neobjevuje výsledná síla působící na závaží kyvadla v obecné poloze. Čtenářům je nabídnut alternativní způsob, jak zobrazit působící síly: Pokud známe vlastnosti pohybu závaží, můžeme určit výsledné zrychlení a tím také směr výsledné síly. Tu je potom vhodné rozložit do složek, z nichž tečná složka je rozhodující pro popis pohybu kyvadla při malých výchylkách.
Czech name
Síly působící na matematické kyvadlo na 7 + 1 způsob
Czech description
V článku je prezentován alternativní způsob, jak zobrazit síly působící na závaží matematického kyvadla. Důvodem je fakt, že české středoškolské učebnice fyziky téma matematického kyvadla zpracovávají, ale zároveň jsou v jeho silových diagramech zobrazovány různé síly různým způsobem. Jako metoda sběru dat byla použita analýza tištěných učebnic a dalších textů obdobného charakteru, které jsou v České republice využívány. Z metodologického hlediska byl použit kvalitativní přístup a metodou sběru dat je analýza učebnic. Během ní bylo identifikováno několik typů diagramů. V žádném z nich se ovšem neobjevuje výsledná síla působící na závaží kyvadla v obecné poloze. Čtenářům je nabídnut alternativní způsob, jak zobrazit působící síly: Pokud známe vlastnosti pohybu závaží, můžeme určit výsledné zrychlení a tím také směr výsledné síly. Tu je potom vhodné rozložit do složek, z nichž tečná složka je rozhodující pro popis pohybu kyvadla při malých výchylkách.
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AM - Pedagogy and education
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2016
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Matematika - fyzika - informatika
ISSN
1210-1761
e-ISSN
—
Volume of the periodical
25
Issue of the periodical within the volume
4
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
11
Pages from-to
266-276
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—