Linguistic reasons for choosing constructivist approach to teaching word class categorization
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11320%2F17%3A10390076" target="_blank" >RIV/00216208:11320/17:10390076 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Lingvistické opodstatnění konstruktivistické didaktiky při výuce slovních druhů
Original language description
V příspěvku se zabýváme možnostmi pojetí výuky slovních druhů v konstruktivistickém vyučování. Problematiku vágnosti a vzájemné prostupnosti jazykových kategorií analyzujeme z hlediska lingvistické teorie, která usiluje o konzistentnost a přístupnost pro školní praxi, z hlediska lexikografické práce, jejímž cílem je připravit jasnou oporu pro běžného uživatele i pedagoga, i z hlediska moderní pedagogiky, jejímž úkolem je zpřístupňovat žákům vědecké koncepty a teoretické konstrukty důvěryhodným a smysluplným způsobem. Důraz klademe zejména na proměnu cílů jazykového vyučování i na proměnu vnímání role učitele. Tvrdíme, že konstruktivistické vyučování je více v souladu s principy současné jazykové deskripce než vyučování transmisivní, neboť umožňuje žákovské budování pojmů vlastní manipulací s materiálem a vlastní logickou úvahou a přechod od nácviku jednoznačné kategorizace k prohlubování obecných analytických schopností.
Czech name
Lingvistické opodstatnění konstruktivistické didaktiky při výuce slovních druhů
Czech description
V příspěvku se zabýváme možnostmi pojetí výuky slovních druhů v konstruktivistickém vyučování. Problematiku vágnosti a vzájemné prostupnosti jazykových kategorií analyzujeme z hlediska lingvistické teorie, která usiluje o konzistentnost a přístupnost pro školní praxi, z hlediska lexikografické práce, jejímž cílem je připravit jasnou oporu pro běžného uživatele i pedagoga, i z hlediska moderní pedagogiky, jejímž úkolem je zpřístupňovat žákům vědecké koncepty a teoretické konstrukty důvěryhodným a smysluplným způsobem. Důraz klademe zejména na proměnu cílů jazykového vyučování i na proměnu vnímání role učitele. Tvrdíme, že konstruktivistické vyučování je více v souladu s principy současné jazykové deskripce než vyučování transmisivní, neboť umožňuje žákovské budování pojmů vlastní manipulací s materiálem a vlastní logickou úvahou a přechod od nácviku jednoznačné kategorizace k prohlubování obecných analytických schopností.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)
Result continuities
Project
<a href="/en/project/EF16_013%2F0001781" target="_blank" >EF16_013/0001781: LINDAT/CLARIN - Research infrastructure for language technologies - extension of the repository and its computational power</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Didaktické studie
ISSN
1804-1221
e-ISSN
—
Volume of the periodical
9
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
12
Pages from-to
102-113
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—