Physics problem for every week
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11320%2F24%3A10486845" target="_blank" >RIV/00216208:11320/24:10486845 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Fyzikální oříšek na každý týden
Original language description
Fyzikální úlohy, které naleznete v této knize, tvořily první ročník hry nazvané Neadventní kalendář. Hra vznikla na začátku roku 2022 tak trochu jako reakce na každoročně se zvětšující množství různorodých prosincových adventních kalendářů. Hlavním důvodem její realizace ale byla snaha zpopularizovat mezi učiteli fyzikální úlohy, které ověřují pochopení základních fyzikálních zákonitostí, nutí řešitele přemýšlet o různých okrajových podmínkách či mezích platnosti jednotlivých zákonů, nemají vždy jednoznačné řešení, obecně podporují fyzikáln přemýšlení. Prostě jsou to takové "oříšky", které lákají řešitele k rozlousknutí, ale dávají mu i značný prostor, jak ono "louskání" pojme. V odborné literatuře se takové úlohy nazývají konceptuální a ve většině současných učebnic a sbírek úloh se příliš nevyskytují. Jejich výhodou je, že se obvykle dají rozebírat do různé hloubky, takže stejnou úlohu lze použít na základní škole, ale diskuze o ní (samozřejmě hlubší či pestřejší) bude zajímavá i pro vysokoškolské studenty. Tyto úlohy často vycházejí z tzv. prvotních představ, které si vytváříme o fungování světa, ale které nemusejí být v souladu s fyzikálními zákony. Může nás překvapit, že výzkumy ukázaly, že tyto chybné představy se vyskytují i u lidí, kteří fyziku studovali na vysoké škole, ale také to, že je velmi obtížné je nahradit správnými představami, tj. naučit se přemýšlet v souladu s fyzikálními zákony.
Czech name
Fyzikální oříšek na každý týden
Czech description
Fyzikální úlohy, které naleznete v této knize, tvořily první ročník hry nazvané Neadventní kalendář. Hra vznikla na začátku roku 2022 tak trochu jako reakce na každoročně se zvětšující množství různorodých prosincových adventních kalendářů. Hlavním důvodem její realizace ale byla snaha zpopularizovat mezi učiteli fyzikální úlohy, které ověřují pochopení základních fyzikálních zákonitostí, nutí řešitele přemýšlet o různých okrajových podmínkách či mezích platnosti jednotlivých zákonů, nemají vždy jednoznačné řešení, obecně podporují fyzikáln přemýšlení. Prostě jsou to takové "oříšky", které lákají řešitele k rozlousknutí, ale dávají mu i značný prostor, jak ono "louskání" pojme. V odborné literatuře se takové úlohy nazývají konceptuální a ve většině současných učebnic a sbírek úloh se příliš nevyskytují. Jejich výhodou je, že se obvykle dají rozebírat do různé hloubky, takže stejnou úlohu lze použít na základní škole, ale diskuze o ní (samozřejmě hlubší či pestřejší) bude zajímavá i pro vysokoškolské studenty. Tyto úlohy často vycházejí z tzv. prvotních představ, které si vytváříme o fungování světa, ale které nemusejí být v souladu s fyzikálními zákony. Může nás překvapit, že výzkumy ukázaly, že tyto chybné představy se vyskytují i u lidí, kteří fyziku studovali na vysoké škole, ale také to, že je velmi obtížné je nahradit správnými představami, tj. naučit se přemýšlet v souladu s fyzikálními zákony.
Classification
Type
O - Miscellaneous
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů