Evaluation of the new two-stage teacher training by students at Charles University in Prague - Faculty of Education
Result description
This paper deals with the Bologna Process and its implication to teacher training in the Czech Republic. It presents results of the questionnaire survey among students at Charles University in Prague - Faculty of Education. We studied students' opinionsabout the transition from the five-year one-stage study leading to Master's degree to the two-stage study leading to Bachelor's and Master's degrees introduced in 2006/2007 at the Faculty. We also found out their opinions about several aspects of the newtwo-stage study. The data collection was conducted during winter semester 2010/2011. In total 126 students participated in our survey, 30 Bachelor's students and 96 Master's students, all participants in the current two-stage system. If these students had a choice, almost 70 % of them would prefer the current two-stage system. Bachelor's students were asked whether they are going to continue in the second stage leading to Master's degree. Most of them (90 %) answered "yes", suggesting t
Keywords
teacher training in the Czech Republicfive-year one-stage study leading to Master's degreetwo-stage study leading to Bachelor's and Master's degreesBologna DeclarationBologna Process
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Hodnocení strukturovaného studia učitelství studenty Univerzity Karlovy v Praze - Pedagogické fakulty
Original language description
Tento příspěvek se zabývá Boloňským procesem a jeho dopady na vzdělávání učitelů v České republice. Prezentuje výsledky dotazníkového šetření mezi studenty na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Jsou zjišťovány názory studentů na přechod z pětiletého neděleného magisterského studia ke strukturovanému studiu zavedeného na uvedené fakultě v roce 2006/2007. Dále jsou zjišťovány i jejich názory na strukturované studium samotné. Data byla sbírána během zimního semestru 2010/2011. Průzkumu se celkově zúčastnilo 126 studentů, z toho 30 studentů bakalářského studia a 96 studentů navazujícího magisterského studia, přičemž všichni studenti jsou studenti nového strukturovaného studia. Kdyby studenti měli možnost volby mezi strukturovaným studiem a neděleným studiem, téměř 70 % z nich by dalo přednost strukturovanému studiu. Studenti bakalářského studia byli dotazování, zda-li hodlají pokračovat v navazujícím magisterském studiu. Většina z nich (90%) odpověděla "ano", což poukazuje na
Czech name
Hodnocení strukturovaného studia učitelství studenty Univerzity Karlovy v Praze - Pedagogické fakulty
Czech description
Tento příspěvek se zabývá Boloňským procesem a jeho dopady na vzdělávání učitelů v České republice. Prezentuje výsledky dotazníkového šetření mezi studenty na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Jsou zjišťovány názory studentů na přechod z pětiletého neděleného magisterského studia ke strukturovanému studiu zavedeného na uvedené fakultě v roce 2006/2007. Dále jsou zjišťovány i jejich názory na strukturované studium samotné. Data byla sbírána během zimního semestru 2010/2011. Průzkumu se celkově zúčastnilo 126 studentů, z toho 30 studentů bakalářského studia a 96 studentů navazujícího magisterského studia, přičemž všichni studenti jsou studenti nového strukturovaného studia. Kdyby studenti měli možnost volby mezi strukturovaným studiem a neděleným studiem, téměř 70 % z nich by dalo přednost strukturovanému studiu. Studenti bakalářského studia byli dotazování, zda-li hodlají pokračovat v navazujícím magisterském studiu. Většina z nich (90%) odpověděla "ano", což poukazuje na
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
AM - Pedagogy and education
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Others
Publication year
2011
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Škola - statistický element v sociálnej dynamike
ISBN
978-80-8078-459-1
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
7
Pages from-to
200-206
Publisher name
lura Edition
Place of publication
Bratislava
Event location
Jasna, Slovensko
Event date
Oct 10, 2011
Type of event by nationality
WRD - Celosvětová akce
UT code for WoS article
—
Basic information
Result type
D - Article in proceedings
CEP
AM - Pedagogy and education
Year of implementation
2011