MEMORY TOO MUCH UNDERESTIMATED
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F12%3A10130216" target="_blank" >RIV/00216208:11410/12:10130216 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Paměť příliš podceňovaná
Original language description
Současné neuropsychologické studie poukazují na možnosti rozvoje rozumových schopností pomocí tréninku dílčích kognitivních funkcí. Ukazuje se, že největší vliv na rozumové schopnosti má pracovní paměť (WM). Tato zjištění jsou v souladu s výzkumy prováděnými pomocí zobrazovacích technik, které poukazují na překrývající se oblasti mozku odpovídající jak za WM, tak za schopnost řešit problémy. Jednotlivé programy se liší v různých oblastech (např. adaptabilita, intenzita, délka sezení, typy úkolů či transfer do oblasti inteligence). Další odlišností je sledování transferu u různých cílových skupin, především u dětí s ADHD či s nízkou kapacitou WM. Nebyly však nalezeny žádné výzkumy s dětmi ze sociokulturně znevýhodněného prostředí, u nichž je zjištění možností kognitivního rozvoje zvláště důležité. Z tohoto důvodu jsme se rozhodli vytvořit PC program určený k tréninku WM u těchto dětí a následně ověřit efektivitu rozvoje pracovní paměti u této specifi cké skupiny.
Czech name
Paměť příliš podceňovaná
Czech description
Současné neuropsychologické studie poukazují na možnosti rozvoje rozumových schopností pomocí tréninku dílčích kognitivních funkcí. Ukazuje se, že největší vliv na rozumové schopnosti má pracovní paměť (WM). Tato zjištění jsou v souladu s výzkumy prováděnými pomocí zobrazovacích technik, které poukazují na překrývající se oblasti mozku odpovídající jak za WM, tak za schopnost řešit problémy. Jednotlivé programy se liší v různých oblastech (např. adaptabilita, intenzita, délka sezení, typy úkolů či transfer do oblasti inteligence). Další odlišností je sledování transferu u různých cílových skupin, především u dětí s ADHD či s nízkou kapacitou WM. Nebyly však nalezeny žádné výzkumy s dětmi ze sociokulturně znevýhodněného prostředí, u nichž je zjištění možností kognitivního rozvoje zvláště důležité. Z tohoto důvodu jsme se rozhodli vytvořit PC program určený k tréninku WM u těchto dětí a následně ověřit efektivitu rozvoje pracovní paměti u této specifi cké skupiny.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
AN - Psychology
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2012
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
PhD Existence II česko-slovenská psychologická konference (nejen) pro doktorandy a o doktorandech
ISBN
978-80-244-3037-9
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
9
Pages from-to
100-109
Publisher name
UPOL
Place of publication
Olomouc
Event location
Olomouc
Event date
Jan 30, 2012
Type of event by nationality
EUR - Evropská akce
UT code for WoS article
—