All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Creative approaches to narrative in didactics of literature: narrative transformations and their didactic potential

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F13%3A10312604" target="_blank" >RIV/00216208:11410/13:10312604 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Tvořivé přístupy k narativu v didaktice literatury: narativní transformace a jejich didaktický potenciál

  • Original language description

    Didaktická narativní transformace prozaického textu představuje jeden ze způsobů aktivního poznávání literárního díla. Při narativních transformacích totiž žáci zakoušejí skutečný zážitek z četby, a také přetvářením původního literárního textu zažívají vlastní tvořivou činnost. V této kapitole je vysvětleno, jak didaktická narativní transformace funguje a jak souvisí s literárně teoretickou narativní transformací. Z literárně teoretických východisek jsou podstatné Doleželova literární transdukce, především tzv. postmoderní přepis díla, dále Doleželovo schéma zachycující proces subjektivizace narativu a model konstituentů perspektivy podle Alice Jedličkové. Žáci nejprve přečetli mikropovídku Franze Kafky ""Pasažér"" a v ní převedli subjektivní vyprávěnína objektivní. Následně tento převod reflektovali. V závěru kapitoly jsou analyzovány výkony třech žáků (jako příklady mechanicky, radikálně provedené transformace a transformace míjející se s původním zadáním), vyvozeny zobecňující závě

  • Czech name

    Tvořivé přístupy k narativu v didaktice literatury: narativní transformace a jejich didaktický potenciál

  • Czech description

    Didaktická narativní transformace prozaického textu představuje jeden ze způsobů aktivního poznávání literárního díla. Při narativních transformacích totiž žáci zakoušejí skutečný zážitek z četby, a také přetvářením původního literárního textu zažívají vlastní tvořivou činnost. V této kapitole je vysvětleno, jak didaktická narativní transformace funguje a jak souvisí s literárně teoretickou narativní transformací. Z literárně teoretických východisek jsou podstatné Doleželova literární transdukce, především tzv. postmoderní přepis díla, dále Doleželovo schéma zachycující proces subjektivizace narativu a model konstituentů perspektivy podle Alice Jedličkové. Žáci nejprve přečetli mikropovídku Franze Kafky ""Pasažér"" a v ní převedli subjektivní vyprávěnína objektivní. Následně tento převod reflektovali. V závěru kapitoly jsou analyzovány výkony třech žáků (jako příklady mechanicky, radikálně provedené transformace a transformace míjející se s původním zadáním), vyvozeny zobecňující závě

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

    AM - Pedagogy and education

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Others

  • Publication year

    2013

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Tvorba jako způsob poznávání

  • ISBN

    978-80-246-2335-1

  • Number of pages of the result

    24

  • Pages from-to

    321-344

  • Number of pages of the book

    538

  • Publisher name

    Karolinum

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS chapter