Creative approaches to narrative in didactics of literature: narrative transformations and their didactic potential
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F13%3A10312604" target="_blank" >RIV/00216208:11410/13:10312604 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Tvořivé přístupy k narativu v didaktice literatury: narativní transformace a jejich didaktický potenciál
Original language description
Didaktická narativní transformace prozaického textu představuje jeden ze způsobů aktivního poznávání literárního díla. Při narativních transformacích totiž žáci zakoušejí skutečný zážitek z četby, a také přetvářením původního literárního textu zažívají vlastní tvořivou činnost. V této kapitole je vysvětleno, jak didaktická narativní transformace funguje a jak souvisí s literárně teoretickou narativní transformací. Z literárně teoretických východisek jsou podstatné Doleželova literární transdukce, především tzv. postmoderní přepis díla, dále Doleželovo schéma zachycující proces subjektivizace narativu a model konstituentů perspektivy podle Alice Jedličkové. Žáci nejprve přečetli mikropovídku Franze Kafky ""Pasažér"" a v ní převedli subjektivní vyprávěnína objektivní. Následně tento převod reflektovali. V závěru kapitoly jsou analyzovány výkony třech žáků (jako příklady mechanicky, radikálně provedené transformace a transformace míjející se s původním zadáním), vyvozeny zobecňující závě
Czech name
Tvořivé přístupy k narativu v didaktice literatury: narativní transformace a jejich didaktický potenciál
Czech description
Didaktická narativní transformace prozaického textu představuje jeden ze způsobů aktivního poznávání literárního díla. Při narativních transformacích totiž žáci zakoušejí skutečný zážitek z četby, a také přetvářením původního literárního textu zažívají vlastní tvořivou činnost. V této kapitole je vysvětleno, jak didaktická narativní transformace funguje a jak souvisí s literárně teoretickou narativní transformací. Z literárně teoretických východisek jsou podstatné Doleželova literární transdukce, především tzv. postmoderní přepis díla, dále Doleželovo schéma zachycující proces subjektivizace narativu a model konstituentů perspektivy podle Alice Jedličkové. Žáci nejprve přečetli mikropovídku Franze Kafky ""Pasažér"" a v ní převedli subjektivní vyprávěnína objektivní. Následně tento převod reflektovali. V závěru kapitoly jsou analyzovány výkony třech žáků (jako příklady mechanicky, radikálně provedené transformace a transformace míjející se s původním zadáním), vyvozeny zobecňující závě
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
AM - Pedagogy and education
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Others
Publication year
2013
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Tvorba jako způsob poznávání
ISBN
978-80-246-2335-1
Number of pages of the result
24
Pages from-to
321-344
Number of pages of the book
538
Publisher name
Karolinum
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—