All
All

What are you looking for?

All
Projects
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Literary Canon in education from the perspective of the French and Czech traditions

Result description

The chapter questions the general assumptions raised by definiton of literary canon. The analysis aims to point out the paradoxes encountred when it comes to define the literary canon: on one hand it is possible to assume that it represents a general consensus based on shared and relatively stable axiological criteria, on the other I draw attention to the fact that the nature of literary canon undergoes modifications depending on political shifts. In France, the questions on how to model a literary canon weres raised in close relation to the education, especially during the republican period of the 19th Century when it became more or less institutionalised. Despite the permanent questioning and destabilization the literary canon stays a crucial key fordefining the norm of educational process as well as for literary critique.

Keywords

evaluation criteriateaching literature in FranceeducationLiterary Canon

The result's identifiers

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Literární kánon ve vzdělávání z pohledu francouzské a české tradice

  • Original language description

    Text klade otázky spojené s obecnou definicí literárního kánonu a poukazuje na paradoxy, které jej charakterizují : na straně jedné je kánon považován za hodnotu trvalou a společností v zásadě uznávanou, na straně druhé konstatujeme jeho historickou a mocensko-ideologickou proměnlivost i otevřenost otázek týkajících se hodnotících kritérií. 19. století položilo základy úvah o podobě literárního kánonu, zprvu úzce spojené s potřebami školství a výukou literatury. Francouzské republikánské školství se s podobou literárního kánonu systematicky zabývalo a po vzniku tzv. Třetí republiky jeho podobu upevnilo a institucionalizovalo. I přes změny a soudobou destabilizaci zůstává kánon bází a normou edukačního procesu i literárně kritického hodnocení literatury.

  • Czech name

    Literární kánon ve vzdělávání z pohledu francouzské a české tradice

  • Czech description

    Text klade otázky spojené s obecnou definicí literárního kánonu a poukazuje na paradoxy, které jej charakterizují : na straně jedné je kánon považován za hodnotu trvalou a společností v zásadě uznávanou, na straně druhé konstatujeme jeho historickou a mocensko-ideologickou proměnlivost i otevřenost otázek týkajících se hodnotících kritérií. 19. století položilo základy úvah o podobě literárního kánonu, zprvu úzce spojené s potřebami školství a výukou literatury. Francouzské republikánské školství se s podobou literárního kánonu systematicky zabývalo a po vzniku tzv. Třetí republiky jeho podobu upevnilo a institucionalizovalo. I přes změny a soudobou destabilizaci zůstává kánon bází a normou edukačního procesu i literárně kritického hodnocení literatury.

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

    AJ - Literature, mass media, audio-visual activities

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2014

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Canon : Otázky kánonu v literatuře a vzdělávání

  • ISBN

    978-80-246-2975-9

  • Number of pages of the result

    10

  • Pages from-to

    17-26

  • Number of pages of the book

    107

  • Publisher name

    Univerzita Karlova v Praze - Nakladatelství Karolinum

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS chapter

Basic information

Result type

C - Chapter in a specialist book

C

CEP

AJ - Literature, mass media, audio-visual activities

Year of implementation

2014