Level of acquisition of nominal and verbal grammatical cateogires in a pre-school child
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F15%3A10318437" target="_blank" >RIV/00216208:11410/15:10318437 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Míra osvojenosti gramatických kategorií jmen a sloves u předškolního dítěte
Original language description
Příspěvek se zabývá osvojeností gramatických kategorií češtiny u dítěte kolem věku pěti let. Autorka nejprve představuje metodologii výzkumu, který mapoval gramatický vývoj dítěte od prvních řečových projevů, a korpus dětské řeči, založený na řečových projevech jednoho česky mluvícího dítěte, který byl pořizován formou deníkových záznamů a audionahrávek. Hlavní pozornost je věnována míře osvojení gramatických kategorií jmen a sloves ve věku kolem pěti let. V řeči dítěte se stále objevuje tendence k regularizaci a hypergeneralizaci. U sloves se dítě snaží vytvářet pravidelné vidové dvojice, což ovšem ne vždy koresponduje se skutečným územ. Dítě je ovšem schopno používat i složitější gramatické konstrukce, např. kondicionál a pasiva. U jmen většina hypergeneralizací již vymizela, větší problémy činí skloňování femininin zakončených na konsonant a slov cizího původu.
Czech name
Míra osvojenosti gramatických kategorií jmen a sloves u předškolního dítěte
Czech description
Příspěvek se zabývá osvojeností gramatických kategorií češtiny u dítěte kolem věku pěti let. Autorka nejprve představuje metodologii výzkumu, který mapoval gramatický vývoj dítěte od prvních řečových projevů, a korpus dětské řeči, založený na řečových projevech jednoho česky mluvícího dítěte, který byl pořizován formou deníkových záznamů a audionahrávek. Hlavní pozornost je věnována míře osvojení gramatických kategorií jmen a sloves ve věku kolem pěti let. V řeči dítěte se stále objevuje tendence k regularizaci a hypergeneralizaci. U sloves se dítě snaží vytvářet pravidelné vidové dvojice, což ovšem ne vždy koresponduje se skutečným územ. Dítě je ovšem schopno používat i složitější gramatické konstrukce, např. kondicionál a pasiva. U jmen většina hypergeneralizací již vymizela, větší problémy činí skloňování femininin zakončených na konsonant a slov cizího původu.
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AI - Linguistics
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2015
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Nová čeština doma a ve světě
ISSN
1805-367X
e-ISSN
—
Volume of the periodical
neuveden
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
9
Pages from-to
89-97
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—