All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The drive (instinct) in Freud

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F17%3A10365644" target="_blank" >RIV/00216208:11410/17:10365644 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Pud u Freuda

  • Original language description

    Úvod do Freuda prostřednictvím vývoje pojmu &quot;pud&quot;. Probíhal od vyčlenění sexuality jako zpožděného sektoru potřeb (1895, v &quot;Entwurf einer Psychologie&quot;) ke konfliktu pudů sebezáchovných (&quot;hlad&quot;) vs. sexuálních, libida (&quot;láska&quot;) (1905, ve &quot;Třech pojednáních k teorii sexuality&quot;), dál k ustavení narcistního plus objektního libida vs. sebezáchovy (1914, v &quot;K zavedení narcismu&quot;) až k protikladu pudů života, erótu (složenému z objektního libida, z narcistního libida a ze sebezáchovy) vs. jáských pudů smrti (čistý sadismus, agrese, destrukční pud, nenávist) (1920, v &quot;Mimo princip libosti&quot;, a do konce díla). &quot;Pud&quot; je dán do kontrastu s &quot;identifikací&quot;, pojmem, jenž je mainstreamovou psychologií používán kognitivní vysvětlení konfliktů psychiky. Poté se ukáže, že identifikace má i u Freuda nesmírně důležité místo, když vystupuje v tzv. primární identifikaci s nositelem falu v dané rodině, ve vytěsnění oidipského komplexu a v ustavení Nadjá, a v dalších situacích, jako jsou tzv. narcistní volba objektu, idealizující &quot;zamilovanost&quot; a adorace vůdce (viz &quot;Davová psychologie a analýza Já&quot; z r. 1921), kde už téměř nejde odlišit byť tzv. cílově inhibované pudové obsazení či volbu objektu od pravé identifikace jinak, než identifikačním aktem introjekce (&quot;být jako on&quot;, přenést rys objektu do sebe). S tím přichází další zvrat. Identifikací dochází k sublimaci, k desexualizaci libida, které se kvůli svému návratu do sféry Já naředí a ztratí valenci vázat pudy smrti (viz &quot;Já a Ono&quot;, 1923). Tato reálná &quot;kognitivizace&quot; má důsledky v tzv. pudové ekonomii a v produkci libosti, spojené s uspokojováním pudů. Fungování tzv. principu libosti jakožto hlavního operátoru činnosti psychického aparátu (v rámci Freudova &quot;teoretického hédonismu&quot;) se stává stále komplikovanějším, dovolujícím sadistické řádění Nadjá (jáského ideálu) vůči Já, které introjikovalo nevhodný objekt (melancholie), a podmiňujícím libost způsobením si neštěstí (morální masochismus v &quot;Ekonomický problém masochismu&quot;, 1924).

  • Czech name

    Pud u Freuda

  • Czech description

    Úvod do Freuda prostřednictvím vývoje pojmu &quot;pud&quot;. Probíhal od vyčlenění sexuality jako zpožděného sektoru potřeb (1895, v &quot;Entwurf einer Psychologie&quot;) ke konfliktu pudů sebezáchovných (&quot;hlad&quot;) vs. sexuálních, libida (&quot;láska&quot;) (1905, ve &quot;Třech pojednáních k teorii sexuality&quot;), dál k ustavení narcistního plus objektního libida vs. sebezáchovy (1914, v &quot;K zavedení narcismu&quot;) až k protikladu pudů života, erótu (složenému z objektního libida, z narcistního libida a ze sebezáchovy) vs. jáských pudů smrti (čistý sadismus, agrese, destrukční pud, nenávist) (1920, v &quot;Mimo princip libosti&quot;, a do konce díla). &quot;Pud&quot; je dán do kontrastu s &quot;identifikací&quot;, pojmem, jenž je mainstreamovou psychologií používán kognitivní vysvětlení konfliktů psychiky. Poté se ukáže, že identifikace má i u Freuda nesmírně důležité místo, když vystupuje v tzv. primární identifikaci s nositelem falu v dané rodině, ve vytěsnění oidipského komplexu a v ustavení Nadjá, a v dalších situacích, jako jsou tzv. narcistní volba objektu, idealizující &quot;zamilovanost&quot; a adorace vůdce (viz &quot;Davová psychologie a analýza Já&quot; z r. 1921), kde už téměř nejde odlišit byť tzv. cílově inhibované pudové obsazení či volbu objektu od pravé identifikace jinak, než identifikačním aktem introjekce (&quot;být jako on&quot;, přenést rys objektu do sebe). S tím přichází další zvrat. Identifikací dochází k sublimaci, k desexualizaci libida, které se kvůli svému návratu do sféry Já naředí a ztratí valenci vázat pudy smrti (viz &quot;Já a Ono&quot;, 1923). Tato reálná &quot;kognitivizace&quot; má důsledky v tzv. pudové ekonomii a v produkci libosti, spojené s uspokojováním pudů. Fungování tzv. principu libosti jakožto hlavního operátoru činnosti psychického aparátu (v rámci Freudova &quot;teoretického hédonismu&quot;) se stává stále komplikovanějším, dovolujícím sadistické řádění Nadjá (jáského ideálu) vůči Já, které introjikovalo nevhodný objekt (melancholie), a podmiňujícím libost způsobením si neštěstí (morální masochismus v &quot;Ekonomický problém masochismu&quot;, 1924).

Classification

  • Type

    B - Specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2017

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • ISBN

    978-80-246-3466-1

  • Number of pages

    531

  • Publisher name

    Karolinum

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS book