Mathematical word problems: oscillating between mathematics, language and psychology
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F19%3A10404111" target="_blank" >RIV/00216208:11410/19:10404111 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Matematická slovní úloha: mezi matematikou, jazykem a psychologií
Original language description
Matematická slovní úloha je v knize nově nahlížena jako textový útvar, který má svá vlastní specifika. Čtenář se dozví nejen to, jaké jsou lingvistické vlastnosti textu slovních úloh, ale také, které z těchto vlastností činí žákům problémy. Klíčová část analýz pak přirozeně spočívá v pohledu matematickém: pozornost se soustřeďuje na nejrůznější typy slovních úloh a na jejich atributy, např. na matematické návodnosti, operátory a přítomnost stavu ve slovní úloze, problematiku antisignálu, proporční versus aditivní situace a mnohé další. Psychologický pohled pak kontextualizuje a usouvztažňuje problematiku řešení slovní úlohy z hlediska vývojové a kognitivní psychologie. Teoretické analýzy byly aplikovány při tvorbě slovních úloh, které systematicky variovaly sledované atributy. Úlohy byly zadány více než třem tisícům žáků 3. až 9. ročníku základní školy, již vyřešili v několika vlnách testování téměř 11 000 testových sešitů. Výzkumně bohatá data dovolila identifikovat hlavní kritická místa žákovských řešení z hlediska lingvistiky a matematiky, ale také v jejich vzájemném synergickém působení. Polostrukturované rozhovory s žáky nad řešeními úloh přinesly hlubší vhled do mechanismu působení obtížných míst slovních úloh. Kniha otevírá možnosti propojování výuky českého jazyka a matematiky ku prospěchu práce s textem v českém jazyce a zároveň práce se slovními úlohami v matematice. Přináší řadu nových odpovědí na otázky, které si učitelé kladou při konfrontaci s obavami žáků ze slovních úloh a s neúspěšností jejich řešení. Kniha je určena nejen pro badatele v didaktice matematiky, ale také pro učitele matematiky a jejich vzdělavatele. Výsledky předloženého výzkumu budou užitečné i pro tvůrce matematických testů a autorů učebnic.
Czech name
Matematická slovní úloha: mezi matematikou, jazykem a psychologií
Czech description
Matematická slovní úloha je v knize nově nahlížena jako textový útvar, který má svá vlastní specifika. Čtenář se dozví nejen to, jaké jsou lingvistické vlastnosti textu slovních úloh, ale také, které z těchto vlastností činí žákům problémy. Klíčová část analýz pak přirozeně spočívá v pohledu matematickém: pozornost se soustřeďuje na nejrůznější typy slovních úloh a na jejich atributy, např. na matematické návodnosti, operátory a přítomnost stavu ve slovní úloze, problematiku antisignálu, proporční versus aditivní situace a mnohé další. Psychologický pohled pak kontextualizuje a usouvztažňuje problematiku řešení slovní úlohy z hlediska vývojové a kognitivní psychologie. Teoretické analýzy byly aplikovány při tvorbě slovních úloh, které systematicky variovaly sledované atributy. Úlohy byly zadány více než třem tisícům žáků 3. až 9. ročníku základní školy, již vyřešili v několika vlnách testování téměř 11 000 testových sešitů. Výzkumně bohatá data dovolila identifikovat hlavní kritická místa žákovských řešení z hlediska lingvistiky a matematiky, ale také v jejich vzájemném synergickém působení. Polostrukturované rozhovory s žáky nad řešeními úloh přinesly hlubší vhled do mechanismu působení obtížných míst slovních úloh. Kniha otevírá možnosti propojování výuky českého jazyka a matematiky ku prospěchu práce s textem v českém jazyce a zároveň práce se slovními úlohami v matematice. Přináší řadu nových odpovědí na otázky, které si učitelé kladou při konfrontaci s obavami žáků ze slovních úloh a s neúspěšností jejich řešení. Kniha je určena nejen pro badatele v didaktice matematiky, ale také pro učitele matematiky a jejich vzdělavatele. Výsledky předloženého výzkumu budou užitečné i pro tvůrce matematických testů a autorů učebnic.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GA16-06134S" target="_blank" >GA16-06134S: Context problems as a key to the application and understanding of mathematical concepts</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-246-4516-2
Number of pages
420
Publisher name
Nakladatelství Karolinum
Place of publication
Praha
UT code for WoS book
—