Acquisition of complex sentences in a child
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F20%3A10411768" target="_blank" >RIV/00216208:11410/20:10411768 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=d5C_1QaIeU" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=d5C_1QaIeU</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Osvojování souvětných struktur u dítěte
Original language description
Článek prezentuje dílčí výsledky výzkumu, jenž je zaměřen na osvojování syntaxe českým dítětem. Jedná se o longitudinální studii spontánní řečové produkce česky hovořícího monolingvního chlapce. Analyzovaná data představuje korpus 21 648 výpovědí dítěte (transkripty audionahrávek) a rodičovský deník. Studie vychází z konstruktivnismu a sociopragmatického přístupu. Teoretická východiska jsou založena na předpokladu, že si dítě aktivně osvojuje jazyk na základě zpracování inputu. Článek prezentuje sled osvojování souvětných struktur parataktických a hypotaktických. Data ukazují, že parataxe se začíná rozvíjet dříve než hypotaxe. Osvojování syntaxe započíná před nástupem rozvoje flexe, nicméně rozvoj syntaxe pokračuje i po osvojení flexe. Pro každý syntaktický vztah dítě používá primárně jeden či dva spojovací prostředky, nicméně na konci předškolního období disponuje poměrně širokou škálou spojovacích prostředků s různou sémantikou.
Czech name
Osvojování souvětných struktur u dítěte
Czech description
Článek prezentuje dílčí výsledky výzkumu, jenž je zaměřen na osvojování syntaxe českým dítětem. Jedná se o longitudinální studii spontánní řečové produkce česky hovořícího monolingvního chlapce. Analyzovaná data představuje korpus 21 648 výpovědí dítěte (transkripty audionahrávek) a rodičovský deník. Studie vychází z konstruktivnismu a sociopragmatického přístupu. Teoretická východiska jsou založena na předpokladu, že si dítě aktivně osvojuje jazyk na základě zpracování inputu. Článek prezentuje sled osvojování souvětných struktur parataktických a hypotaktických. Data ukazují, že parataxe se začíná rozvíjet dříve než hypotaxe. Osvojování syntaxe započíná před nástupem rozvoje flexe, nicméně rozvoj syntaxe pokračuje i po osvojení flexe. Pro každý syntaktický vztah dítě používá primárně jeden či dva spojovací prostředky, nicméně na konci předškolního období disponuje poměrně širokou škálou spojovacích prostředků s různou sémantikou.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
60203 - Linguistics
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Didaktické studie
ISSN
1804-1221
e-ISSN
—
Volume of the periodical
12
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
14
Pages from-to
161-174
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—