Respect and interaction : Two dimensions of human dignity
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F20%3A10419121" target="_blank" >RIV/00216208:11410/20:10419121 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Úcta a interakce : Dva rozměry lidské důstojnosti
Original language description
Aby se stala v plném smyslu člověkem, potřebuje lidská bytost setkávat se ve výchově s tím, že se k ní ostatní chovají s elementární dávkou úcty. Stejně tak se člověkem v plném kulturním smyslu nemůže stát nikdo, kdo by se od útlého věku nestýkal se žádnými lidmi, a tedy nebyl vystaven sociálním interakcím. "Úcta" se může na první pohled jevit jako kategorie jiného řádu než "interakce". Cílem této kapitoly je ukázat, jak blízko ve skutečnosti k sobě mají oba rozměry lidské bytosti a jak nezbytné je, aby se při výchově a vzdělávání vzájemně posilovaly, což se žel v praxi mnohdy neděje. Teprve jejich harmonickou součinností ctíme důstojnost člověka. Úcta mezi interaktanty, kteří se účastní výchovy, je přitom nahlížena nejen jako cosi, co se odehrává mezi jedinci, nýbrž také jako to, co má poměrně významnou společenskou a kulturní komponentu, která se s výchovou v prostředí úcty může buď dostávat do konfliktu, nebo ji naopak může podporovat. Kapitola proto uvádí komparativní příklady interakcí, které se odehrávají v českém i zahraničním kulturním prostředí a které ilustrují její hlavní teze.
Czech name
Úcta a interakce : Dva rozměry lidské důstojnosti
Czech description
Aby se stala v plném smyslu člověkem, potřebuje lidská bytost setkávat se ve výchově s tím, že se k ní ostatní chovají s elementární dávkou úcty. Stejně tak se člověkem v plném kulturním smyslu nemůže stát nikdo, kdo by se od útlého věku nestýkal se žádnými lidmi, a tedy nebyl vystaven sociálním interakcím. "Úcta" se může na první pohled jevit jako kategorie jiného řádu než "interakce". Cílem této kapitoly je ukázat, jak blízko ve skutečnosti k sobě mají oba rozměry lidské bytosti a jak nezbytné je, aby se při výchově a vzdělávání vzájemně posilovaly, což se žel v praxi mnohdy neděje. Teprve jejich harmonickou součinností ctíme důstojnost člověka. Úcta mezi interaktanty, kteří se účastní výchovy, je přitom nahlížena nejen jako cosi, co se odehrává mezi jedinci, nýbrž také jako to, co má poměrně významnou společenskou a kulturní komponentu, která se s výchovou v prostředí úcty může buď dostávat do konfliktu, nebo ji naopak může podporovat. Kapitola proto uvádí komparativní příklady interakcí, které se odehrávají v českém i zahraničním kulturním prostředí a které ilustrují její hlavní teze.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50404 - Anthropology, ethnology
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Lze vychovávat k úctě a sebeúctě?
ISBN
978-80-7603-185-2
Number of pages of the result
11
Pages from-to
75-85
Number of pages of the book
253
Publisher name
Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—