All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Respect and interaction : Two dimensions of human dignity

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F20%3A10419121" target="_blank" >RIV/00216208:11410/20:10419121 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Úcta a interakce : Dva rozměry lidské důstojnosti

  • Original language description

    Aby se stala v plném smyslu člověkem, potřebuje lidská bytost setkávat se ve výchově s tím, že se k ní ostatní chovají s elementární dávkou úcty. Stejně tak se člověkem v plném kulturním smyslu nemůže stát nikdo, kdo by se od útlého věku nestýkal se žádnými lidmi, a tedy nebyl vystaven sociálním interakcím. &quot;Úcta&quot; se může na první pohled jevit jako kategorie jiného řádu než &quot;interakce&quot;. Cílem této kapitoly je ukázat, jak blízko ve skutečnosti k sobě mají oba rozměry lidské bytosti a jak nezbytné je, aby se při výchově a vzdělávání vzájemně posilovaly, což se žel v praxi mnohdy neděje. Teprve jejich harmonickou součinností ctíme důstojnost člověka. Úcta mezi interaktanty, kteří se účastní výchovy, je přitom nahlížena nejen jako cosi, co se odehrává mezi jedinci, nýbrž také jako to, co má poměrně významnou společenskou a kulturní komponentu, která se s výchovou v prostředí úcty může buď dostávat do konfliktu, nebo ji naopak může podporovat. Kapitola proto uvádí komparativní příklady interakcí, které se odehrávají v českém i zahraničním kulturním prostředí a které ilustrují její hlavní teze.

  • Czech name

    Úcta a interakce : Dva rozměry lidské důstojnosti

  • Czech description

    Aby se stala v plném smyslu člověkem, potřebuje lidská bytost setkávat se ve výchově s tím, že se k ní ostatní chovají s elementární dávkou úcty. Stejně tak se člověkem v plném kulturním smyslu nemůže stát nikdo, kdo by se od útlého věku nestýkal se žádnými lidmi, a tedy nebyl vystaven sociálním interakcím. &quot;Úcta&quot; se může na první pohled jevit jako kategorie jiného řádu než &quot;interakce&quot;. Cílem této kapitoly je ukázat, jak blízko ve skutečnosti k sobě mají oba rozměry lidské bytosti a jak nezbytné je, aby se při výchově a vzdělávání vzájemně posilovaly, což se žel v praxi mnohdy neděje. Teprve jejich harmonickou součinností ctíme důstojnost člověka. Úcta mezi interaktanty, kteří se účastní výchovy, je přitom nahlížena nejen jako cosi, co se odehrává mezi jedinci, nýbrž také jako to, co má poměrně významnou společenskou a kulturní komponentu, která se s výchovou v prostředí úcty může buď dostávat do konfliktu, nebo ji naopak může podporovat. Kapitola proto uvádí komparativní příklady interakcí, které se odehrávají v českém i zahraničním kulturním prostředí a které ilustrují její hlavní teze.

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50404 - Anthropology, ethnology

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2020

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Lze vychovávat k úctě a sebeúctě?

  • ISBN

    978-80-7603-185-2

  • Number of pages of the result

    11

  • Pages from-to

    75-85

  • Number of pages of the book

    253

  • Publisher name

    Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS chapter