Humanity, science and the world as constituents of Europe and their transformation in the 20th century. A case of Marxist pedagogy
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F20%3A10421669" target="_blank" >RIV/00216208:11410/20:10421669 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=9jKlla8ekN" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=9jKlla8ekN</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.15240/tul/006/2020-2-002" target="_blank" >10.15240/tul/006/2020-2-002</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Lidství, věda a svět jako konstituenty Evropy a jejich proměna ve 20. století. Příklad marxistické pedagogiky
Original language description
Tento text se zabývá vyjasněním metafyzického rámce, do něhož je zasazena marxistická pedagogika. Interpretuje Marxovu analýzu cirkulu produkce a reprodukce a ukazuje, že Marxovo úsilí o emancipaci člověka zůstává nenaplněno, resp. ústí do totálního ovládání člověka. Konečně je do tohoto rámce zasazena marxistická pedagogika. Je třeba vidět, že samotný koncept ideologie v otázce po totalitních ideologiích předpokládá již specifickou metafyziku, totiž metafyziku představujícího subjektu a subjektu představ-idejí. V této metafyzice je obsaženo rozhodnutí ohledně lidskosti člověka i světskosti světa v základním smyslu před-mětu a zpředmětnění. Jak je porozuměno člověku v jeho lidskosti? Není pod politickým hávem ideologií (totalitárních i jiných) zakryta hlubší společná půda, jak měl naznačit již náš poukaz k metafyzice subjektu? Pokud vzdělání a výchova má v evropské tradici povahu přivádění člověka k jeho lidskosti, je v každém pojetí vzdělání implikováno specifické pojetí člověka. A pokud opět k člověku patří podstatně nejen to, že je objektem ve světě, ale též "subjektem pro svět" (Husserl), vyrůstá každé takové pojetí z korelace člověka a světa. A právě na předpoklady proměny člověka a světa ve 20. století se chceme blíže podívat.
Czech name
Lidství, věda a svět jako konstituenty Evropy a jejich proměna ve 20. století. Příklad marxistické pedagogiky
Czech description
Tento text se zabývá vyjasněním metafyzického rámce, do něhož je zasazena marxistická pedagogika. Interpretuje Marxovu analýzu cirkulu produkce a reprodukce a ukazuje, že Marxovo úsilí o emancipaci člověka zůstává nenaplněno, resp. ústí do totálního ovládání člověka. Konečně je do tohoto rámce zasazena marxistická pedagogika. Je třeba vidět, že samotný koncept ideologie v otázce po totalitních ideologiích předpokládá již specifickou metafyziku, totiž metafyziku představujícího subjektu a subjektu představ-idejí. V této metafyzice je obsaženo rozhodnutí ohledně lidskosti člověka i světskosti světa v základním smyslu před-mětu a zpředmětnění. Jak je porozuměno člověku v jeho lidskosti? Není pod politickým hávem ideologií (totalitárních i jiných) zakryta hlubší společná půda, jak měl naznačit již náš poukaz k metafyzice subjektu? Pokud vzdělání a výchova má v evropské tradici povahu přivádění člověka k jeho lidskosti, je v každém pojetí vzdělání implikováno specifické pojetí člověka. A pokud opět k člověku patří podstatně nejen to, že je objektem ve světě, ale též "subjektem pro svět" (Husserl), vyrůstá každé takové pojetí z korelace člověka a světa. A právě na předpoklady proměny člověka a světa ve 20. století se chceme blíže podívat.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Historia scholastica
ISSN
2336-680X
e-ISSN
—
Volume of the periodical
6
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
13
Pages from-to
22-34
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—