Asperger syndrome and emotions: emotion recognition and empathy
Result description
This article summarizes actual research findings and therapeutic experiences of the author about Asperger Syndrome (sometimes also about Autism Spectrum Disorder - ASD) and emotions. It describes specifically two topics: recognition of other people's emotions and empathy, which are typically linked with Asperger Syndrome (AS) and ASD. First part is dedicated to biological differences between AS and neurotypical people (in brain structure and hormonal functioning). Next part describes new researches about AS and emotion recognition, these researches found sometimes opposite results, some of them found differences between AS and neurotypical people, but some of them didn't. According to other studies about empathy, it is important to consider two parts of empathy: emotional and cognitive empathy. There are probably difficulties in both, but cognitive empathy is probably more problematic for AS people. In the end the author discusses possible reasons for different research results and suggest other potential direction of future articles.
Keywords
empathyemotion recognitionemotionAutism Spectrum DisorderAsperger Syndrome
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Aspergerův syndrom a emoce: rozpoznávání a empatie
Original language description
Příspěvek shrnuje výsledky existujících výzkumů a psychologické zkušenosti autorky s prací s dětmi a dospívajícími s Aspergerovým syndromem (nebo všeobecně Poruchami autistického spektra). Specificky se zaměřuje na dvě oblasti: rozpoznávání emocí u druhých lidí a a empatii, které jsou typicky s Aspergerovým syndromem spojovány. První část se věnuje biologickým odlišnostem mezi lidmi na spektru a lidmi neurotypickými (v rámci struktury mozku a hormonálního fungování), další část se zaměřuje na výzkumy popisující rozlišování emocí u lidí s AS, z nichž některé nacházejí a některé nenacházejí odlišnosti mezi lidmi s AS a lidmi neurotypickými. Co se týká empatie, ukazuje se jako důležité rozlišovat dvě její oblasti - emoční a kognitivní empatii. Lidé s poruchami autistického spektra mají pravděpodobně větší problémy s kognitivní empatii. V závěru jsou diskutovány možné důvody pro odlišné výsledky výzkumů a navrženy možné směry budoucího výzkumu.
Czech name
Aspergerův syndrom a emoce: rozpoznávání a empatie
Czech description
Příspěvek shrnuje výsledky existujících výzkumů a psychologické zkušenosti autorky s prací s dětmi a dospívajícími s Aspergerovým syndromem (nebo všeobecně Poruchami autistického spektra). Specificky se zaměřuje na dvě oblasti: rozpoznávání emocí u druhých lidí a a empatii, které jsou typicky s Aspergerovým syndromem spojovány. První část se věnuje biologickým odlišnostem mezi lidmi na spektru a lidmi neurotypickými (v rámci struktury mozku a hormonálního fungování), další část se zaměřuje na výzkumy popisující rozlišování emocí u lidí s AS, z nichž některé nacházejí a některé nenacházejí odlišnosti mezi lidmi s AS a lidmi neurotypickými. Co se týká empatie, ukazuje se jako důležité rozlišovat dvě její oblasti - emoční a kognitivní empatii. Lidé s poruchami autistického spektra mají pravděpodobně větší problémy s kognitivní empatii. V závěru jsou diskutovány možné důvody pro odlišné výsledky výzkumů a navrženy možné směry budoucího výzkumu.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Emocionalita ve výchově prizmatem filosofické, psychologické a speciálněpedagogické reflexe
ISBN
978-80-7603-242-2
Number of pages of the result
15
Pages from-to
319-333
Number of pages of the book
383
Publisher name
Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—
Result type
C - Chapter in a specialist book
OECD FORD
Psychology (including human - machine relations)
Year of implementation
2021