All
All

What are you looking for?

All
Projects
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Asperger syndrome and emotions: emotion recognition and empathy

Result description

This article summarizes actual research findings and therapeutic experiences of the author about Asperger Syndrome (sometimes also about Autism Spectrum Disorder - ASD) and emotions. It describes specifically two topics: recognition of other people's emotions and empathy, which are typically linked with Asperger Syndrome (AS) and ASD. First part is dedicated to biological differences between AS and neurotypical people (in brain structure and hormonal functioning). Next part describes new researches about AS and emotion recognition, these researches found sometimes opposite results, some of them found differences between AS and neurotypical people, but some of them didn't. According to other studies about empathy, it is important to consider two parts of empathy: emotional and cognitive empathy. There are probably difficulties in both, but cognitive empathy is probably more problematic for AS people. In the end the author discusses possible reasons for different research results and suggest other potential direction of future articles.

Keywords

empathyemotion recognitionemotionAutism Spectrum DisorderAsperger Syndrome

The result's identifiers

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Aspergerův syndrom a emoce: rozpoznávání a empatie

  • Original language description

    Příspěvek shrnuje výsledky existujících výzkumů a psychologické zkušenosti autorky s prací s dětmi a dospívajícími s Aspergerovým syndromem (nebo všeobecně Poruchami autistického spektra). Specificky se zaměřuje na dvě oblasti: rozpoznávání emocí u druhých lidí a a empatii, které jsou typicky s Aspergerovým syndromem spojovány. První část se věnuje biologickým odlišnostem mezi lidmi na spektru a lidmi neurotypickými (v rámci struktury mozku a hormonálního fungování), další část se zaměřuje na výzkumy popisující rozlišování emocí u lidí s AS, z nichž některé nacházejí a některé nenacházejí odlišnosti mezi lidmi s AS a lidmi neurotypickými. Co se týká empatie, ukazuje se jako důležité rozlišovat dvě její oblasti - emoční a kognitivní empatii. Lidé s poruchami autistického spektra mají pravděpodobně větší problémy s kognitivní empatii. V závěru jsou diskutovány možné důvody pro odlišné výsledky výzkumů a navrženy možné směry budoucího výzkumu.

  • Czech name

    Aspergerův syndrom a emoce: rozpoznávání a empatie

  • Czech description

    Příspěvek shrnuje výsledky existujících výzkumů a psychologické zkušenosti autorky s prací s dětmi a dospívajícími s Aspergerovým syndromem (nebo všeobecně Poruchami autistického spektra). Specificky se zaměřuje na dvě oblasti: rozpoznávání emocí u druhých lidí a a empatii, které jsou typicky s Aspergerovým syndromem spojovány. První část se věnuje biologickým odlišnostem mezi lidmi na spektru a lidmi neurotypickými (v rámci struktury mozku a hormonálního fungování), další část se zaměřuje na výzkumy popisující rozlišování emocí u lidí s AS, z nichž některé nacházejí a některé nenacházejí odlišnosti mezi lidmi s AS a lidmi neurotypickými. Co se týká empatie, ukazuje se jako důležité rozlišovat dvě její oblasti - emoční a kognitivní empatii. Lidé s poruchami autistického spektra mají pravděpodobně větší problémy s kognitivní empatii. V závěru jsou diskutovány možné důvody pro odlišné výsledky výzkumů a navrženy možné směry budoucího výzkumu.

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2021

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Emocionalita ve výchově prizmatem filosofické, psychologické a speciálněpedagogické reflexe

  • ISBN

    978-80-7603-242-2

  • Number of pages of the result

    15

  • Pages from-to

    319-333

  • Number of pages of the book

    383

  • Publisher name

    Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS chapter