Anti-asthetics or Aesthetics of Contemporary Art?
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F21%3A10437738" target="_blank" >RIV/00216208:11410/21:10437738 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=j43XAZX_sF" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=j43XAZX_sF</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Antiestetičnost nebo estetičnost současného umění?
Original language description
Přesvědčení, že umění má estetickou funkci, panovalo v oblasti estetiky a teorie umění zhruba do šedesátých let dvacátého století, do doby, než ho narušily neoavantgardní tendence. Díky nim začala být estetická rovina umění zpochybňována a uváděna jako nedostatečná pro definici nově vznikajících uměleckých strategií. Text ve své první části shrnuje hlavní proudy a přístupy diskuse týkající se problematiky odmítání estetické definice současného umění. V aktuálním diskurzu se zaměřím především na kritickou revizi pojmů estetický a antiestetický (či antiestétský) při stanovení podmínek produkce současného, tedy postkonceptuálního umění tak, jak je předkládá Peter Osborne. V poslední části pak především za pomoci argumentů Camiela van Winkela, Martina Seela a Juliane Rebentisch ukazuji, že i v konceptuálním a postkonceptuálním je konstitutivní zkušeností z umění zkušenost estetická.
Czech name
Antiestetičnost nebo estetičnost současného umění?
Czech description
Přesvědčení, že umění má estetickou funkci, panovalo v oblasti estetiky a teorie umění zhruba do šedesátých let dvacátého století, do doby, než ho narušily neoavantgardní tendence. Díky nim začala být estetická rovina umění zpochybňována a uváděna jako nedostatečná pro definici nově vznikajících uměleckých strategií. Text ve své první části shrnuje hlavní proudy a přístupy diskuse týkající se problematiky odmítání estetické definice současného umění. V aktuálním diskurzu se zaměřím především na kritickou revizi pojmů estetický a antiestetický (či antiestétský) při stanovení podmínek produkce současného, tedy postkonceptuálního umění tak, jak je předkládá Peter Osborne. V poslední části pak především za pomoci argumentů Camiela van Winkela, Martina Seela a Juliane Rebentisch ukazuji, že i v konceptuálním a postkonceptuálním je konstitutivní zkušeností z umění zkušenost estetická.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
60400 - Arts (arts, history of arts, performing arts, music)
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Výtvarná výchova
ISSN
1210-3691
e-ISSN
—
Volume of the periodical
61
Issue of the periodical within the volume
3-4
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
25
Pages from-to
24-48
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—