All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Marie Filippovová: The World as a Point and a Line

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F21%3A10439085" target="_blank" >RIV/00216208:11410/21:10439085 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Marie Filippovová: Svět jako bod a čára

  • Original language description

    Monografie Marie Filippovová: Svět jako bod a čára představuje náhled na celoživotní dílo této výjimečné brněnské autory. Výběr grafických a kresebných děl včetně jejích autorských knih a instalací je kontextualizován třemi texty. Terezie Petiškové, ředitelka Domu umění města Brna, se v úvodním textu dotýká geneze publikace. Marie Filippovová je s brněnskou kunsthalle spojena nejen svým bydlištěm, ale také několika významnými výstavami, které zde v různých prostorách v průběhu let realizovala. Jedná se například o výstavní projekt Grey Gold. České a slovenské umělkyně 65+, který v roce 2014 prezentoval v Domě umění díla aktivních umělkyň v pozdním věku, mezi nimi i Marie Filippovovou. Úvodní text nabízí současně otevřené srovnání mezi zažitým vnímání Marie Filippovové její domácí brněnskou scénou a konkrétními osobními zážitky Terezie Petiškové i dalších autorek této monografie při setkávání s umělkyní. Vendula Fremlová hledá v textu Od figury k bodu a zpět. Nejen o předmětném zobrazení a vztahu k literatuře v tvorbě Marie Filippovové styčné plochy mezi grafickými cykly 60., 70. a částečně i 80. let a mezi prozaickými i básnickými texty různé provenience, s nimiž nebo vedle nichž její grafická díla koexistují. Výtvarná díla i zájem o literaturu zasazuje Vendula Fremlová do souvislosti s dobovou, životní i uměleckou zkušeností autorky. Její rané grafické práce jsou výchozím půdorysem pro následné úvahy o práci s figurou od 80. let dále. Předmětné zobrazení se u Marie Filippovové vyvíjí směrem k repetici elementárních kreslířských prvků, především bodů, ale současně je autorka schopná vracet se k němu v různých formách zpět. Toto rozpětí formálních přístupů ukazuje na její široké a nesvázané myšlení ve figurách. Anna Vartecká v textu Bod - Kresba / Dotyk - Telo/ Forma - Antiforma zasazuje tvorbu autorky do domácích i mezinárodních souvislostí. Vychází z úvah Jindřicha Chalupeckého o vzájemném doteku těla a světa v tvorbě významné sochařky Evy Kmentové, a aplikuje tento příměr na tvorbu Marie Filippovové v časovém rozmezí od přelomu tisíciletí dosud. V mezinárodních souvislostech usouvztažňuje dílo autorky, především její cyklus perforovaných kreseb Otevřený projekt, s termínem &quot;antiforma&quot;, jímž je popisováno dílo Evy Hesse. Různorodost uměleckých forem je v textu nahlížena jako artikulace konceptu, který klade důraz na rovnost různých znakových systémů v kontextu výtvarného umění. Jeho integrální součástí je i performativita děl. Monografie obsahuje biografii a soupis výstav.

  • Czech name

    Marie Filippovová: Svět jako bod a čára

  • Czech description

    Monografie Marie Filippovová: Svět jako bod a čára představuje náhled na celoživotní dílo této výjimečné brněnské autory. Výběr grafických a kresebných děl včetně jejích autorských knih a instalací je kontextualizován třemi texty. Terezie Petiškové, ředitelka Domu umění města Brna, se v úvodním textu dotýká geneze publikace. Marie Filippovová je s brněnskou kunsthalle spojena nejen svým bydlištěm, ale také několika významnými výstavami, které zde v různých prostorách v průběhu let realizovala. Jedná se například o výstavní projekt Grey Gold. České a slovenské umělkyně 65+, který v roce 2014 prezentoval v Domě umění díla aktivních umělkyň v pozdním věku, mezi nimi i Marie Filippovovou. Úvodní text nabízí současně otevřené srovnání mezi zažitým vnímání Marie Filippovové její domácí brněnskou scénou a konkrétními osobními zážitky Terezie Petiškové i dalších autorek této monografie při setkávání s umělkyní. Vendula Fremlová hledá v textu Od figury k bodu a zpět. Nejen o předmětném zobrazení a vztahu k literatuře v tvorbě Marie Filippovové styčné plochy mezi grafickými cykly 60., 70. a částečně i 80. let a mezi prozaickými i básnickými texty různé provenience, s nimiž nebo vedle nichž její grafická díla koexistují. Výtvarná díla i zájem o literaturu zasazuje Vendula Fremlová do souvislosti s dobovou, životní i uměleckou zkušeností autorky. Její rané grafické práce jsou výchozím půdorysem pro následné úvahy o práci s figurou od 80. let dále. Předmětné zobrazení se u Marie Filippovové vyvíjí směrem k repetici elementárních kreslířských prvků, především bodů, ale současně je autorka schopná vracet se k němu v různých formách zpět. Toto rozpětí formálních přístupů ukazuje na její široké a nesvázané myšlení ve figurách. Anna Vartecká v textu Bod - Kresba / Dotyk - Telo/ Forma - Antiforma zasazuje tvorbu autorky do domácích i mezinárodních souvislostí. Vychází z úvah Jindřicha Chalupeckého o vzájemném doteku těla a světa v tvorbě významné sochařky Evy Kmentové, a aplikuje tento příměr na tvorbu Marie Filippovové v časovém rozmezí od přelomu tisíciletí dosud. V mezinárodních souvislostech usouvztažňuje dílo autorky, především její cyklus perforovaných kreseb Otevřený projekt, s termínem &quot;antiforma&quot;, jímž je popisováno dílo Evy Hesse. Různorodost uměleckých forem je v textu nahlížena jako artikulace konceptu, který klade důraz na rovnost různých znakových systémů v kontextu výtvarného umění. Jeho integrální součástí je i performativita děl. Monografie obsahuje biografii a soupis výstav.

Classification

  • Type

    B - Specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2021

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • ISBN

    978-80-7009-205-7

  • Number of pages

    192

  • Publisher name

    Vendula Fremlová, Marie Filippovová, Dům umění města Brna

  • Place of publication

    Brno

  • UT code for WoS book