All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Innovations in Czech Language Teaching in the Context of Special Education

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F22%3A10448378" target="_blank" >RIV/00216208:11410/22:10448378 - isvavai.cz</a>

  • Alternative codes found

    RIV/61989592:15410/22:73614591

  • Result on the web

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=GjQq3u~J5G" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=GjQq3u~J5G</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Inovace výuky českého jazyka ve speciálněpedagogických souvislostech

  • Original language description

    Inkluze žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do většinového školského systému patří k základním proudům českého školství a je plně v souladu se vzdělávací politikou České republiky. Zřejmá nepřipravenost učitelů v běžných školách na tuto situaci však představuje pro realizaci tohoto cíle zásadní hrozbu. Zvlášť patrné je to v konkrétních vzdělávacích oborech, kde pro zvládnutí inkluze v běžné školní realitě chybí specificky oborová podpora. Výjimkou v tomto ohledu není ani vzdělávání v mateřském, tedy českém jazyce. Příspěvek analyzuje potřeby učitelů češtiny ve vztahu k výuce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, a to především s ohledem na didaktickou rekonstrukci obsahu. Ukazuje se, že v případě tradičního mluvnického vyučování je to o to těžší, že je potřeba proměnit nejen způsob didaktického uchopení obsahu, ale obsah sám, a to s ohledem na specifické cíle výuky češtiny pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Text ukazuje, že zmíněnou potřebu nejsou schopny saturovat speciálněpedagogické intervence izolované v oboru speciální pedagogika, nýbrž že se musejí rozvíjet přímo v oborové didaktice českého jazyka. Jedině tak totiž mohou být tyto intervence oborově adekvátní.

  • Czech name

    Inovace výuky českého jazyka ve speciálněpedagogických souvislostech

  • Czech description

    Inkluze žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do většinového školského systému patří k základním proudům českého školství a je plně v souladu se vzdělávací politikou České republiky. Zřejmá nepřipravenost učitelů v běžných školách na tuto situaci však představuje pro realizaci tohoto cíle zásadní hrozbu. Zvlášť patrné je to v konkrétních vzdělávacích oborech, kde pro zvládnutí inkluze v běžné školní realitě chybí specificky oborová podpora. Výjimkou v tomto ohledu není ani vzdělávání v mateřském, tedy českém jazyce. Příspěvek analyzuje potřeby učitelů češtiny ve vztahu k výuce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, a to především s ohledem na didaktickou rekonstrukci obsahu. Ukazuje se, že v případě tradičního mluvnického vyučování je to o to těžší, že je potřeba proměnit nejen způsob didaktického uchopení obsahu, ale obsah sám, a to s ohledem na specifické cíle výuky češtiny pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Text ukazuje, že zmíněnou potřebu nejsou schopny saturovat speciálněpedagogické intervence izolované v oboru speciální pedagogika, nýbrž že se musejí rozvíjet přímo v oborové didaktice českého jazyka. Jedině tak totiž mohou být tyto intervence oborově adekvátní.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2022

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Speciální pedagogika

  • ISSN

    1211-2720

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    32

  • Issue of the periodical within the volume

    1-2

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    16

  • Pages from-to

    77-92

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database