The effect of speech rate and phrasing of a read text on comprehension
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F23%3A10467559" target="_blank" >RIV/00216208:11410/23:10467559 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=oJ2zfC65Z6" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=oJ2zfC65Z6</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Vliv tempa a frázování čteného textu na porozumění
Original language description
Předkládaný příspěvek zjišťuje, zda a do jaké míry ovlivňuje tempo promluvy a frázování funkční porozumění čteného textu. Třem důsledně srovnatelným skupinám byly prezentovány tři různé verze přirozeně čteného textu. Verze byly pořízené přirozeně, tj bez modifikace řečového signálu, třemi způsoby: běžným mluvním tempem a frázováním odpovídajícím logickému a syntaktickému členění textu, vysokým tempem se zachovaným logickým frázováním a nakonec přirozeným mluvním tempem s deformovaným frázováním. Tyto tři nahrávky byly předloženy třem srovnatelným skupinám respondentům respektivně. Jejich úkolem bylo určit pravdivost tvrzení, která se k textu vztahují. Ukázalo se, že zvýšení tempa řeči ovlivňuje porozumění minimálně, zatímco chaotické frázování způsobuje pokles porozumění až o 33 %.
Czech name
Vliv tempa a frázování čteného textu na porozumění
Czech description
Předkládaný příspěvek zjišťuje, zda a do jaké míry ovlivňuje tempo promluvy a frázování funkční porozumění čteného textu. Třem důsledně srovnatelným skupinám byly prezentovány tři různé verze přirozeně čteného textu. Verze byly pořízené přirozeně, tj bez modifikace řečového signálu, třemi způsoby: běžným mluvním tempem a frázováním odpovídajícím logickému a syntaktickému členění textu, vysokým tempem se zachovaným logickým frázováním a nakonec přirozeným mluvním tempem s deformovaným frázováním. Tyto tři nahrávky byly předloženy třem srovnatelným skupinám respondentům respektivně. Jejich úkolem bylo určit pravdivost tvrzení, která se k textu vztahují. Ukázalo se, že zvýšení tempa řeči ovlivňuje porozumění minimálně, zatímco chaotické frázování způsobuje pokles porozumění až o 33 %.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
60203 - Linguistics
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2023
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
O dieťati, jazyku, literatúre
ISSN
1339-3200
e-ISSN
2729-8639
Volume of the periodical
11
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
SK - SLOVAKIA
Number of pages
12
Pages from-to
70-81
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—