All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The effect of speech rate and phrasing of a read text on comprehension

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F23%3A10467559" target="_blank" >RIV/00216208:11410/23:10467559 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=oJ2zfC65Z6" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=oJ2zfC65Z6</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Vliv tempa a frázování čteného textu na porozumění

  • Original language description

    Předkládaný příspěvek zjišťuje, zda a do jaké míry ovlivňuje tempo promluvy a frázování funkční porozumění čteného textu. Třem důsledně srovnatelným skupinám byly prezentovány tři různé verze přirozeně čteného textu. Verze byly pořízené přirozeně, tj bez modifikace řečového signálu, třemi způsoby: běžným mluvním tempem a frázováním odpovídajícím logickému a syntaktickému členění textu, vysokým tempem se zachovaným logickým frázováním a nakonec přirozeným mluvním tempem s deformovaným frázováním. Tyto tři nahrávky byly předloženy třem srovnatelným skupinám respondentům respektivně. Jejich úkolem bylo určit pravdivost tvrzení, která se k textu vztahují. Ukázalo se, že zvýšení tempa řeči ovlivňuje porozumění minimálně, zatímco chaotické frázování způsobuje pokles porozumění až o 33 %.

  • Czech name

    Vliv tempa a frázování čteného textu na porozumění

  • Czech description

    Předkládaný příspěvek zjišťuje, zda a do jaké míry ovlivňuje tempo promluvy a frázování funkční porozumění čteného textu. Třem důsledně srovnatelným skupinám byly prezentovány tři různé verze přirozeně čteného textu. Verze byly pořízené přirozeně, tj bez modifikace řečového signálu, třemi způsoby: běžným mluvním tempem a frázováním odpovídajícím logickému a syntaktickému členění textu, vysokým tempem se zachovaným logickým frázováním a nakonec přirozeným mluvním tempem s deformovaným frázováním. Tyto tři nahrávky byly předloženy třem srovnatelným skupinám respondentům respektivně. Jejich úkolem bylo určit pravdivost tvrzení, která se k textu vztahují. Ukázalo se, že zvýšení tempa řeči ovlivňuje porozumění minimálně, zatímco chaotické frázování způsobuje pokles porozumění až o 33 %.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60203 - Linguistics

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2023

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    O dieťati, jazyku, literatúre

  • ISSN

    1339-3200

  • e-ISSN

    2729-8639

  • Volume of the periodical

    11

  • Issue of the periodical within the volume

    2

  • Country of publishing house

    SK - SLOVAKIA

  • Number of pages

    12

  • Pages from-to

    70-81

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database