How Do Primary Education Students Understand the Genre Features of Fairy Tales?
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F24%3A10480950" target="_blank" >RIV/00216208:11410/24:10480950 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=MchSi3JcwV" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=MchSi3JcwV</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Jak rozumí studenti primární pedagogiky věcným rysům pohádkového žánru?
Original language description
Cílem studie je prozkoumat znalosti studentů Učitelství 1. stupně ZŠ o věcných rysech žánru pohádky a jejich dovednosti aplikovat znalost těchto věcných rysů na porozumění konkrétního textu, jímž je Bílá lilie z knihy Auto z pralesa autorky Daisy Mrázkové. V první části formulujeme teoretická východiska v oblasti genologického, ale také psychologického výzkumu pohádky a z těchto poznatků shrnujeme věcné rysy žánru. Následující část je popisem realizované lekce zaměřené na porozumění věcným rysům pohádky, v níž uplatňujeme třífázový model učení a vybrané metody RWCT. Dále představujeme interpretační analýzu vybraného textu, která je strukturována podle jednotlivých rovin a odpovídajících žánrových rysů. Ve třetí části popisujeme realizovanou výukovou lekci. Nakonec prostřednictvím analýzy v software pro kvalitativní analýzu dat popisujeme a zhodnocujeme všechny studentské odpovědi (celkem 52 výpovědí), z nichž je patrné, že studenti dokázali odhalit mnohé věcné rysy pohádky, méně však byli schopni uvažovat o významech věcných rysů a jejich funkci. Obtížné pro ně bylo také hledat mezi nimi vztahy a kategorizovat je. Náročné pro ně bylo rovněž odhalovat symbolický význam motivů, což souvisí s jejich omezenými znalostmi a příklonem ke konkrétnímu myšlení. Na základě těchto zjištění bude ve výuce studentů primární pedagogiky posílena dovednost identifikovat věcné rysy žánrů a uvažovat o jejich funkci a významu.
Czech name
Jak rozumí studenti primární pedagogiky věcným rysům pohádkového žánru?
Czech description
Cílem studie je prozkoumat znalosti studentů Učitelství 1. stupně ZŠ o věcných rysech žánru pohádky a jejich dovednosti aplikovat znalost těchto věcných rysů na porozumění konkrétního textu, jímž je Bílá lilie z knihy Auto z pralesa autorky Daisy Mrázkové. V první části formulujeme teoretická východiska v oblasti genologického, ale také psychologického výzkumu pohádky a z těchto poznatků shrnujeme věcné rysy žánru. Následující část je popisem realizované lekce zaměřené na porozumění věcným rysům pohádky, v níž uplatňujeme třífázový model učení a vybrané metody RWCT. Dále představujeme interpretační analýzu vybraného textu, která je strukturována podle jednotlivých rovin a odpovídajících žánrových rysů. Ve třetí části popisujeme realizovanou výukovou lekci. Nakonec prostřednictvím analýzy v software pro kvalitativní analýzu dat popisujeme a zhodnocujeme všechny studentské odpovědi (celkem 52 výpovědí), z nichž je patrné, že studenti dokázali odhalit mnohé věcné rysy pohádky, méně však byli schopni uvažovat o významech věcných rysů a jejich funkci. Obtížné pro ně bylo také hledat mezi nimi vztahy a kategorizovat je. Náročné pro ně bylo rovněž odhalovat symbolický význam motivů, což souvisí s jejich omezenými znalostmi a příklonem ke konkrétnímu myšlení. Na základě těchto zjištění bude ve výuce studentů primární pedagogiky posílena dovednost identifikovat věcné rysy žánrů a uvažovat o jejich funkci a významu.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
O dieťati, jazyku, literatúre
ISSN
1339-3200
e-ISSN
2729-8639
Volume of the periodical
12
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
SK - SLOVAKIA
Number of pages
15
Pages from-to
41-55
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—