All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

How Do Primary Education Students Understand the Genre Features of Fairy Tales?

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F24%3A10480950" target="_blank" >RIV/00216208:11410/24:10480950 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=MchSi3JcwV" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=MchSi3JcwV</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Jak rozumí studenti primární pedagogiky věcným rysům pohádkového žánru?

  • Original language description

    Cílem studie je prozkoumat znalosti studentů Učitelství 1. stupně ZŠ o věcných rysech žánru pohádky a jejich dovednosti aplikovat znalost těchto věcných rysů na porozumění konkrétního textu, jímž je Bílá lilie z knihy Auto z pralesa autorky Daisy Mrázkové. V první části formulujeme teoretická východiska v oblasti genologického, ale také psychologického výzkumu pohádky a z těchto poznatků shrnujeme věcné rysy žánru. Následující část je popisem realizované lekce zaměřené na porozumění věcným rysům pohádky, v níž uplatňujeme třífázový model učení a vybrané metody RWCT. Dále představujeme interpretační analýzu vybraného textu, která je strukturována podle jednotlivých rovin a odpovídajících žánrových rysů. Ve třetí části popisujeme realizovanou výukovou lekci. Nakonec prostřednictvím analýzy v software pro kvalitativní analýzu dat popisujeme a zhodnocujeme všechny studentské odpovědi (celkem 52 výpovědí), z nichž je patrné, že studenti dokázali odhalit mnohé věcné rysy pohádky, méně však byli schopni uvažovat o významech věcných rysů a jejich funkci. Obtížné pro ně bylo také hledat mezi nimi vztahy a kategorizovat je. Náročné pro ně bylo rovněž odhalovat symbolický význam motivů, což souvisí s jejich omezenými znalostmi a příklonem ke konkrétnímu myšlení. Na základě těchto zjištění bude ve výuce studentů primární pedagogiky posílena dovednost identifikovat věcné rysy žánrů a uvažovat o jejich funkci a významu.

  • Czech name

    Jak rozumí studenti primární pedagogiky věcným rysům pohádkového žánru?

  • Czech description

    Cílem studie je prozkoumat znalosti studentů Učitelství 1. stupně ZŠ o věcných rysech žánru pohádky a jejich dovednosti aplikovat znalost těchto věcných rysů na porozumění konkrétního textu, jímž je Bílá lilie z knihy Auto z pralesa autorky Daisy Mrázkové. V první části formulujeme teoretická východiska v oblasti genologického, ale také psychologického výzkumu pohádky a z těchto poznatků shrnujeme věcné rysy žánru. Následující část je popisem realizované lekce zaměřené na porozumění věcným rysům pohádky, v níž uplatňujeme třífázový model učení a vybrané metody RWCT. Dále představujeme interpretační analýzu vybraného textu, která je strukturována podle jednotlivých rovin a odpovídajících žánrových rysů. Ve třetí části popisujeme realizovanou výukovou lekci. Nakonec prostřednictvím analýzy v software pro kvalitativní analýzu dat popisujeme a zhodnocujeme všechny studentské odpovědi (celkem 52 výpovědí), z nichž je patrné, že studenti dokázali odhalit mnohé věcné rysy pohádky, méně však byli schopni uvažovat o významech věcných rysů a jejich funkci. Obtížné pro ně bylo také hledat mezi nimi vztahy a kategorizovat je. Náročné pro ně bylo rovněž odhalovat symbolický význam motivů, což souvisí s jejich omezenými znalostmi a příklonem ke konkrétnímu myšlení. Na základě těchto zjištění bude ve výuce studentů primární pedagogiky posílena dovednost identifikovat věcné rysy žánrů a uvažovat o jejich funkci a významu.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2024

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    O dieťati, jazyku, literatúre

  • ISSN

    1339-3200

  • e-ISSN

    2729-8639

  • Volume of the periodical

    12

  • Issue of the periodical within the volume

    1

  • Country of publishing house

    SK - SLOVAKIA

  • Number of pages

    15

  • Pages from-to

    41-55

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database