All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

THE LEVEL OF MUSIC ABILITY COMPONENTS OF CHARLES UNIVERSITY STUDENTS, FACULTY OF PHYSICAL EDUCATION AND SPORTS

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11510%2F16%3A10336635" target="_blank" >RIV/00216208:11510/16:10336635 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Úroveň komponent hudebnosti studentů Univerzity Karlovy, Fakulty tělesné výchovy a sportu

  • Original language description

    Rytmus pohybu významně ovlivňuje celkový pohybový projev jednotlivce, techniku pohybu a dovednost podat očekávaný pohybový nebo sportovní výkon. Rytmus pohybu může být kultivován rytmem hudby v průběhu cvičení s hudbou. Předpokladem je určitá úroveň hudebních schopností. Cílem výzkumu je zjistit, zda je možné zvýšit u studentů UK FTVS úroveň komponent hudebnosti měřených baterií testů A. Bentleye prostřednictvím jednosemestrální výuky předmětů Gymnastiky, které jsou realizovány ve spojení s hudbou. V předmětech Rytmická gymnastika a Tance si studenti osvojují teoretické poznatky a praktické zkušenosti z hudebně-pohybové výchovy s akcentem na správnou rytmizaci pohybu a podporu pohybové tvořivosti. V baterii testů hudebních schopností byly měřeny čtyři komponenty: zapamatování si melodie, zapamatování si rytmických vzorců, rozlišování výšky tónů a analýza akordů. Na začátku výuky i na konci bylo provedeno měření u 152 studentů a studentek. Posuzován byl rozdíl výsledků jak u jednotlivých studentů, tak při porovnávání skupin. V pretestu se zařadilo, podle dané hodnotící škály jednotlivých testů, do skupin jako "vynikající", "nadprůměrný" a "průměrný" celkem 107 studentů, tedy 70,40 %. I bez cílené úpravy obsahu výuky, která by směřovala k nácviku dovedností přímo souvisejících s obsahem testů, došlo u 63,8 % těchto studentů ke zlepšení. Při vyhodnocení pouze skupiny tří testů, s vynecháním testu analýzy akordů, to bylo 75,5 % studentů. Redukce počtu testů však neměla vliv na výsledky studentů hodnocených jako "podprůměrný" a "slabý". Je tedy možno konstatovat, že poznatky a dovednosti vyučované v předmětech Gymnastiky mohou pozitivně ovlivnit nejen úroveň komponent hudebních schopností, zejména u hudebně více nadaných studentů, ale také mohou současně přispět k rozvoji hudebně-pohybových dovedností a rytmizaci pohybu.

  • Czech name

    Úroveň komponent hudebnosti studentů Univerzity Karlovy, Fakulty tělesné výchovy a sportu

  • Czech description

    Rytmus pohybu významně ovlivňuje celkový pohybový projev jednotlivce, techniku pohybu a dovednost podat očekávaný pohybový nebo sportovní výkon. Rytmus pohybu může být kultivován rytmem hudby v průběhu cvičení s hudbou. Předpokladem je určitá úroveň hudebních schopností. Cílem výzkumu je zjistit, zda je možné zvýšit u studentů UK FTVS úroveň komponent hudebnosti měřených baterií testů A. Bentleye prostřednictvím jednosemestrální výuky předmětů Gymnastiky, které jsou realizovány ve spojení s hudbou. V předmětech Rytmická gymnastika a Tance si studenti osvojují teoretické poznatky a praktické zkušenosti z hudebně-pohybové výchovy s akcentem na správnou rytmizaci pohybu a podporu pohybové tvořivosti. V baterii testů hudebních schopností byly měřeny čtyři komponenty: zapamatování si melodie, zapamatování si rytmických vzorců, rozlišování výšky tónů a analýza akordů. Na začátku výuky i na konci bylo provedeno měření u 152 studentů a studentek. Posuzován byl rozdíl výsledků jak u jednotlivých studentů, tak při porovnávání skupin. V pretestu se zařadilo, podle dané hodnotící škály jednotlivých testů, do skupin jako "vynikající", "nadprůměrný" a "průměrný" celkem 107 studentů, tedy 70,40 %. I bez cílené úpravy obsahu výuky, která by směřovala k nácviku dovedností přímo souvisejících s obsahem testů, došlo u 63,8 % těchto studentů ke zlepšení. Při vyhodnocení pouze skupiny tří testů, s vynecháním testu analýzy akordů, to bylo 75,5 % studentů. Redukce počtu testů však neměla vliv na výsledky studentů hodnocených jako "podprůměrný" a "slabý". Je tedy možno konstatovat, že poznatky a dovednosti vyučované v předmětech Gymnastiky mohou pozitivně ovlivnit nejen úroveň komponent hudebních schopností, zejména u hudebně více nadaných studentů, ale také mohou současně přispět k rozvoji hudebně-pohybových dovedností a rytmizaci pohybu.

Classification

  • Type

    J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)

  • CEP classification

    AM - Pedagogy and education

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2016

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Česká kinantropologie

  • ISSN

    1211-9261

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    20

  • Issue of the periodical within the volume

    4

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    7

  • Pages from-to

    71-77

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database