THE LEVEL OF MUSIC ABILITY COMPONENTS OF CHARLES UNIVERSITY STUDENTS, FACULTY OF PHYSICAL EDUCATION AND SPORTS
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11510%2F16%3A10336635" target="_blank" >RIV/00216208:11510/16:10336635 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Úroveň komponent hudebnosti studentů Univerzity Karlovy, Fakulty tělesné výchovy a sportu
Original language description
Rytmus pohybu významně ovlivňuje celkový pohybový projev jednotlivce, techniku pohybu a dovednost podat očekávaný pohybový nebo sportovní výkon. Rytmus pohybu může být kultivován rytmem hudby v průběhu cvičení s hudbou. Předpokladem je určitá úroveň hudebních schopností. Cílem výzkumu je zjistit, zda je možné zvýšit u studentů UK FTVS úroveň komponent hudebnosti měřených baterií testů A. Bentleye prostřednictvím jednosemestrální výuky předmětů Gymnastiky, které jsou realizovány ve spojení s hudbou. V předmětech Rytmická gymnastika a Tance si studenti osvojují teoretické poznatky a praktické zkušenosti z hudebně-pohybové výchovy s akcentem na správnou rytmizaci pohybu a podporu pohybové tvořivosti. V baterii testů hudebních schopností byly měřeny čtyři komponenty: zapamatování si melodie, zapamatování si rytmických vzorců, rozlišování výšky tónů a analýza akordů. Na začátku výuky i na konci bylo provedeno měření u 152 studentů a studentek. Posuzován byl rozdíl výsledků jak u jednotlivých studentů, tak při porovnávání skupin. V pretestu se zařadilo, podle dané hodnotící škály jednotlivých testů, do skupin jako "vynikající", "nadprůměrný" a "průměrný" celkem 107 studentů, tedy 70,40 %. I bez cílené úpravy obsahu výuky, která by směřovala k nácviku dovedností přímo souvisejících s obsahem testů, došlo u 63,8 % těchto studentů ke zlepšení. Při vyhodnocení pouze skupiny tří testů, s vynecháním testu analýzy akordů, to bylo 75,5 % studentů. Redukce počtu testů však neměla vliv na výsledky studentů hodnocených jako "podprůměrný" a "slabý". Je tedy možno konstatovat, že poznatky a dovednosti vyučované v předmětech Gymnastiky mohou pozitivně ovlivnit nejen úroveň komponent hudebních schopností, zejména u hudebně více nadaných studentů, ale také mohou současně přispět k rozvoji hudebně-pohybových dovedností a rytmizaci pohybu.
Czech name
Úroveň komponent hudebnosti studentů Univerzity Karlovy, Fakulty tělesné výchovy a sportu
Czech description
Rytmus pohybu významně ovlivňuje celkový pohybový projev jednotlivce, techniku pohybu a dovednost podat očekávaný pohybový nebo sportovní výkon. Rytmus pohybu může být kultivován rytmem hudby v průběhu cvičení s hudbou. Předpokladem je určitá úroveň hudebních schopností. Cílem výzkumu je zjistit, zda je možné zvýšit u studentů UK FTVS úroveň komponent hudebnosti měřených baterií testů A. Bentleye prostřednictvím jednosemestrální výuky předmětů Gymnastiky, které jsou realizovány ve spojení s hudbou. V předmětech Rytmická gymnastika a Tance si studenti osvojují teoretické poznatky a praktické zkušenosti z hudebně-pohybové výchovy s akcentem na správnou rytmizaci pohybu a podporu pohybové tvořivosti. V baterii testů hudebních schopností byly měřeny čtyři komponenty: zapamatování si melodie, zapamatování si rytmických vzorců, rozlišování výšky tónů a analýza akordů. Na začátku výuky i na konci bylo provedeno měření u 152 studentů a studentek. Posuzován byl rozdíl výsledků jak u jednotlivých studentů, tak při porovnávání skupin. V pretestu se zařadilo, podle dané hodnotící škály jednotlivých testů, do skupin jako "vynikající", "nadprůměrný" a "průměrný" celkem 107 studentů, tedy 70,40 %. I bez cílené úpravy obsahu výuky, která by směřovala k nácviku dovedností přímo souvisejících s obsahem testů, došlo u 63,8 % těchto studentů ke zlepšení. Při vyhodnocení pouze skupiny tří testů, s vynecháním testu analýzy akordů, to bylo 75,5 % studentů. Redukce počtu testů však neměla vliv na výsledky studentů hodnocených jako "podprůměrný" a "slabý". Je tedy možno konstatovat, že poznatky a dovednosti vyučované v předmětech Gymnastiky mohou pozitivně ovlivnit nejen úroveň komponent hudebních schopností, zejména u hudebně více nadaných studentů, ale také mohou současně přispět k rozvoji hudebně-pohybových dovedností a rytmizaci pohybu.
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AM - Pedagogy and education
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2016
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Česká kinantropologie
ISSN
1211-9261
e-ISSN
—
Volume of the periodical
20
Issue of the periodical within the volume
4
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
7
Pages from-to
71-77
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—