Analysis of the use of the term Open Educational Resources at Czech higher education institutions in international context
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11690%2F15%3A10322306" target="_blank" >RIV/00216208:11690/15:10322306 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Analýza využívání termínu Open Educational Resources na českých vysokých školách v mezinárodním kontextu
Original language description
Přehledová studie představuje koncept tzv. Otevřených vzdělávacích zdrojů (angl. Open Educational Resources, OER), který se v kontextu současných mezinárodních trendů ve vzdělávání dostává do popředí zájmu také v České republice. Cílem studie je definovat termín OER na základě existujících definic mezinárodních organizací, poskytnout přehled globálního vývoje v oblasti OER a shrnout využívání termínu OER ve výzkumných, vzdělávacích a propagačních aktivitách na českých veřejných vysokých školách. Z analýzy vybraných výzkmných databází vyplývý, že OER je specificky zmíněno v publikacích či výzkumných projektech na třech vysokých školách v ČR. Veřejně dostupné informace dále ukazují, že pět českých vysokých škol má na svých webových stránkách informaci o OER v oblasti vzdělávací a propagační. Ze souhrnu analýzy vyplývá, že vysokoškolští zaměstnanci jsou aktivní v oblasti OER na osmi vysokých školách v ČR, což představuje zhruba jednu čtvrtinu všech veřejných vysokých škol v zemi. Tato analýza nabízí první indikativní informaci ohledně poměrně malém využití termínu OER na českých vysokých školách, ačkoli aktivity spadající pod oblast OER jsou rozvíjeny v širším měřítku (ne všechny tyto aktivity jsou označovány za OER). Je zapotřebí dalšího výzkumu pro lepší pochopení role a budoucnosti OER v českém vysokoškolském vzdělávacím systému.
Czech name
Analýza využívání termínu Open Educational Resources na českých vysokých školách v mezinárodním kontextu
Czech description
Přehledová studie představuje koncept tzv. Otevřených vzdělávacích zdrojů (angl. Open Educational Resources, OER), který se v kontextu současných mezinárodních trendů ve vzdělávání dostává do popředí zájmu také v České republice. Cílem studie je definovat termín OER na základě existujících definic mezinárodních organizací, poskytnout přehled globálního vývoje v oblasti OER a shrnout využívání termínu OER ve výzkumných, vzdělávacích a propagačních aktivitách na českých veřejných vysokých školách. Z analýzy vybraných výzkmných databází vyplývý, že OER je specificky zmíněno v publikacích či výzkumných projektech na třech vysokých školách v ČR. Veřejně dostupné informace dále ukazují, že pět českých vysokých škol má na svých webových stránkách informaci o OER v oblasti vzdělávací a propagační. Ze souhrnu analýzy vyplývá, že vysokoškolští zaměstnanci jsou aktivní v oblasti OER na osmi vysokých školách v ČR, což představuje zhruba jednu čtvrtinu všech veřejných vysokých škol v zemi. Tato analýza nabízí první indikativní informaci ohledně poměrně malém využití termínu OER na českých vysokých školách, ačkoli aktivity spadající pod oblast OER jsou rozvíjeny v širším měřítku (ne všechny tyto aktivity jsou označovány za OER). Je zapotřebí dalšího výzkumu pro lepší pochopení role a budoucnosti OER v českém vysokoškolském vzdělávacím systému.
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AM - Pedagogy and education
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TD020400" target="_blank" >TD020400: Use of regional sustainable development case studies in higher education and for the creation of Open Educational Resources.</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2015
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
AULA
ISSN
1210-6658
e-ISSN
—
Volume of the periodical
23
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
19
Pages from-to
29-47
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—