Quantification of macroeconomic impacts of energy production and consumption regulation
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11690%2F23%3A10459124" target="_blank" >RIV/00216208:11690/23:10459124 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Kvantifikace makroekonomických dopadů regulace výroby a spotřeby energií
Original language description
Cílem této studie je pomocí makroekonomického modelu vyhodnotit ekonomické dopady přijetí komplexního balíčku legislativních a dalších návrhů "Fit for 55" předložených Evropskou komisí v červenci a prosinci 2021. Scénáře v této studii nebyly definované s cílem dosažení klimatické neutrality do konce roku 2050. Studie částečně reflektuje dopady válečného konfliktu mezi Ruskem a Ukrajinou, zejména předpokládané dopady na ceny zemního plynu. Opatření navržená v balíčku REPowerEU v březnu a květnu 2022 reflektována nejsou. Účelem studie je poskytnout vládě a klíčovým partnerům expertní podklad pro diskuzi ohledně nastavení domácích politik tak, aby ČR plnila své klimatické závazky vyplývající ze stávající i navrhované unijní legislativy, ale též aby využila růstového potenciálu této transformace, systémově reagovala na otázku rozdílných sociálních dopadů dle příjmových skupin domácností, a tak zajistila sociálně spravedlivou dekarbonizaci hospodářství ČR.Ekonomické dopady Fit for 55 na ekonomiku České republiky jsou kvantifikovány globálním makro-ekonometrickým modelem E3ME, který je také pravidelně používaný pro analýzy dopadů politik Evropskou komisí a jejími útvary. Model E3ME umožňuje kvantifikovat dopady na klíčové makroekonomické proměnné (HDP, zaměstnanost, spotřebu, zahraniční obchod, užití energií).Referenční scénář "svět bez Fit for 55" (REF) představuje nyní platný regulatorní rámec - zejm. systém EU ETS v nastavení pro 4. obchodovací období 2021-2030 a stávající využití části výnosů z EU ETS pro klimatická opatření. Scénáře "svět s Fit for 55" zahrnují klíčové politiky balíčku, které strukturálně ovlivňují reakci na trhu, a to konkrétně revizi systému EU ETS, zavedení systému EU ETS2 pro budovy a silniční dopravu, CO2 emisní standardy v dopravě, vč. ukončení prodeje nových osobních a lehkých užitkových automobilů se spalovacím motorem po roce 2035, využití výnosů z EU ETS a EU ETS2 přes Modernizační fond, Inovační fond, Sociálně-klimatický fond a státní rozpočet; a politiku CBAM; včetně základních předpokladů energetické politiky ČR (jako životnost JE Dukovany a výstavbu nového jaderného zdroje, ukončení využití uhlí pro energetiku od roku 2033. Vliv ruské agrese na Ukrajině na je modelován skrze dostupnost a cenu zemního plynu - nová predikce ceny fosilních paliv na mezinárodním trhu dle Harmonized Central Trajectories Evropské komise z května 2022.Výsledky modelových scénářů ukazují, že cíl 55% snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030 je dosažitelný, k dosažení klimatické neutrality do roku 2050 ale bude potřeba dalších opatření - scénáře v této studii však nebyly definované s cílem dosažení klimatické neutrality do konce roku 2050. Odhadované dopady na ekonomiku nemusí být negativní (ve srovnání s rostoucím referenčním scénářem). Při využití podstatné části výnosů ze zpoplatnění emisí skleníkových plynů na klimatické investice a zejména na transformaci sektoru budov a dopravy, může klimatická tranzice vést k větší ekonomické aktivitě a celkovému pozitivnímu efektu na makroekonomické ukazatele, včetně dopadů na HDP i zaměstnanost. Tento efekt ale bude rozložen nerovnoměrně mezi ekonomickými sektory, a proto bude nezbytné strategicky podpořit. Dopady vývoje ceny zemního plynu důsledkem válečného konfliktu mezi Ruskem a Ukrajinou neztěžují tranzici; tyto dopady jsou krátkodobé a malého rozsahu, ve scénářích s vysokou cenou emisních povolenek v sektoru budov a dopravy mohou dokonce akcelerovat investice do úspor a tím vést k pozitivnímu multiplikačnímu efektu ve středně až dlouhém období.
Czech name
Kvantifikace makroekonomických dopadů regulace výroby a spotřeby energií
Czech description
Cílem této studie je pomocí makroekonomického modelu vyhodnotit ekonomické dopady přijetí komplexního balíčku legislativních a dalších návrhů "Fit for 55" předložených Evropskou komisí v červenci a prosinci 2021. Scénáře v této studii nebyly definované s cílem dosažení klimatické neutrality do konce roku 2050. Studie částečně reflektuje dopady válečného konfliktu mezi Ruskem a Ukrajinou, zejména předpokládané dopady na ceny zemního plynu. Opatření navržená v balíčku REPowerEU v březnu a květnu 2022 reflektována nejsou. Účelem studie je poskytnout vládě a klíčovým partnerům expertní podklad pro diskuzi ohledně nastavení domácích politik tak, aby ČR plnila své klimatické závazky vyplývající ze stávající i navrhované unijní legislativy, ale též aby využila růstového potenciálu této transformace, systémově reagovala na otázku rozdílných sociálních dopadů dle příjmových skupin domácností, a tak zajistila sociálně spravedlivou dekarbonizaci hospodářství ČR.Ekonomické dopady Fit for 55 na ekonomiku České republiky jsou kvantifikovány globálním makro-ekonometrickým modelem E3ME, který je také pravidelně používaný pro analýzy dopadů politik Evropskou komisí a jejími útvary. Model E3ME umožňuje kvantifikovat dopady na klíčové makroekonomické proměnné (HDP, zaměstnanost, spotřebu, zahraniční obchod, užití energií).Referenční scénář "svět bez Fit for 55" (REF) představuje nyní platný regulatorní rámec - zejm. systém EU ETS v nastavení pro 4. obchodovací období 2021-2030 a stávající využití části výnosů z EU ETS pro klimatická opatření. Scénáře "svět s Fit for 55" zahrnují klíčové politiky balíčku, které strukturálně ovlivňují reakci na trhu, a to konkrétně revizi systému EU ETS, zavedení systému EU ETS2 pro budovy a silniční dopravu, CO2 emisní standardy v dopravě, vč. ukončení prodeje nových osobních a lehkých užitkových automobilů se spalovacím motorem po roce 2035, využití výnosů z EU ETS a EU ETS2 přes Modernizační fond, Inovační fond, Sociálně-klimatický fond a státní rozpočet; a politiku CBAM; včetně základních předpokladů energetické politiky ČR (jako životnost JE Dukovany a výstavbu nového jaderného zdroje, ukončení využití uhlí pro energetiku od roku 2033. Vliv ruské agrese na Ukrajině na je modelován skrze dostupnost a cenu zemního plynu - nová predikce ceny fosilních paliv na mezinárodním trhu dle Harmonized Central Trajectories Evropské komise z května 2022.Výsledky modelových scénářů ukazují, že cíl 55% snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030 je dosažitelný, k dosažení klimatické neutrality do roku 2050 ale bude potřeba dalších opatření - scénáře v této studii však nebyly definované s cílem dosažení klimatické neutrality do konce roku 2050. Odhadované dopady na ekonomiku nemusí být negativní (ve srovnání s rostoucím referenčním scénářem). Při využití podstatné části výnosů ze zpoplatnění emisí skleníkových plynů na klimatické investice a zejména na transformaci sektoru budov a dopravy, může klimatická tranzice vést k větší ekonomické aktivitě a celkovému pozitivnímu efektu na makroekonomické ukazatele, včetně dopadů na HDP i zaměstnanost. Tento efekt ale bude rozložen nerovnoměrně mezi ekonomickými sektory, a proto bude nezbytné strategicky podpořit. Dopady vývoje ceny zemního plynu důsledkem válečného konfliktu mezi Ruskem a Ukrajinou neztěžují tranzici; tyto dopady jsou krátkodobé a malého rozsahu, ve scénářích s vysokou cenou emisních povolenek v sektoru budov a dopravy mohou dokonce akcelerovat investice do úspor a tím vést k pozitivnímu multiplikačnímu efektu ve středně až dlouhém období.
Classification
Type
H<sub>neleg</sub> - Results reflected in directives and regulations of a nonlegislative nature, binding within the competence of the given provider
CEP classification
—
OECD FORD branch
10511 - Environmental sciences (social aspects to be 5.7)
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TK01010119" target="_blank" >TK01010119: Integrated models for analysis of regulatory impacts and simulations of long-term scenarios of energy sector development (RegSim)</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2023
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Regulation ID
899/23 Aktualizace Vnitrostátního plánu České republiky v oblasti energetiky a klimatu
Competence designation of competent authority
Ministersvo průmyslu a obchodu, Na Františku 32, Praha 1
Territorial validity of the result
A - Platnost pro Českou republiku (národní legislativní nebo nelegislativní předpis, národní norma)