All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

DO PHYSICAL FACTORS MATTER WHEN CHOOSING MEANS OF TRANSPORT?",

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A_____%2F05%3A%230000311" target="_blank" >RIV/00216208:_____/05:#0000311 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    angličtina

  • Original language name

    DO PHYSICAL FACTORS MATTER WHEN CHOOSING MEANS OF TRANSPORT?",

  • Original language description

    The paper provides preliminary information on methodology and summarizes the results of a sociological survey focused on the process of choosing the means of transport in an urban area. The data analysed were collected as part of an extensive project aiming at quantifying the costs and benefits connected to the extension of cycling infrastructure.In the paper we focus on the adult population of an industrial area, while testing a hypothesis about the independence of passengers choice from physical variables. We try to explain why people with different socio-economic characteristics prefer various means of transport for their everyday travelling, and what kind of physical and socio-demographic characteristics is predominant for the choice of the means of transport. We also assess the role of attitudes towards various modes of transport and environmental issues. Using linear regression and logit models, the effect of physical factors was denied

  • Czech name

    Faktory ovlivňující výběr dopravního prostředku

  • Czech description

    První dílčí poznatky byly publikovány v článku, který podává informace o metodologii a předběžných výsledcích sociologického výzkumu věnovaného procesu rozhodování o výběru dopravního prostředku v městských oblastech. Cílovou skupinou analyzovanou v článku je dospělá populace žijící v průmyslové městské oblasti. Testovaná hypotéza je hypotéza o nezávislosti fyzických faktorů na rozhodování obyvatel při volbě dopravního prostředku. Článek se pokouší vysvětlit, proč lidé s rozdílnými socio-ekonomickými charakteristikami preferují pro své každodenní cestování určité druhy dopravy a jaké fyzické a socio-ekonomické charakteristiky převažují při výběru určitého dopravního prostředku. V článku jsou dále hodnoceny postoje k různým dopravním prostředkům. S využitím lineární regrese a logit modelů je popřen efekt fyzických faktorů na volbu dopravního prostředku. Naopak postoje se zdají být signifikantním predikátorem, ačkoli pro cyklisty jsou slabším ve srovnání s automobilisty a uživateli hroma

Classification

  • Type

    D - Article in proceedings

  • CEP classification

    AO - Sociology, demography

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/1F43E%2F045%2F210" target="_blank" >1F43E/045/210: The analyzis of requirements to build the bicycling infrastructure in the Czech Republic.</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2005

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Article name in the collection

    sborník z konference "Proceedings from the European Transport Conference 2005"

  • ISBN

    1474-9122

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Number of pages

    10

  • Pages from-to

  • Publisher name

    Association for European Transport

  • Place of publication

    Štrasburg

  • Event location

    Štrasburg

  • Event date

    Jan 1, 2005

  • Type of event by nationality

    EUR - Evropská akce

  • UT code for WoS article