Masaryks and Patočkas Conception of History
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F07%3A00020885" target="_blank" >RIV/00216224:14210/07:00020885 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Masarykovo a Patočkovo pojetí dějin
Original language description
Masarykova filozofie dějin vychází především ze tří filozofickodějinných tezí: protestantismus x katolicismus, reforma, ne revoluce a demokracie x teokracie. Vývoj světových i našich národních dějin vrcholí v 1. světové válce, kterou Masaryk považuje zasvětovou revoluci a v níž vítězí demokracie nad teokratickým absolutismem. Zde je krize (jako rozpad objektivně daného božského řádu, provázený extrémním subjektivismem a mravním nihilismem) chápána jako výraz přechodu od teokratického řádu, založeného na vnější, mytické autoritě, k řádu demokratickému, který spočívá na osobním žitém vztahu k Bohu na životě sub specie aeternitatis. České dějiny směřují ke stejnému bodu jako dějiny světové, k demokracii a ideálům lidské svobody, rovnosti a bratrství. Pokud toto pojetí vyvolávalo spory, vyplývalo to z toho, že Masarykovi nešlo ani tak o nějaký nový výklad českých dějin, jako především o výklad české přítomnosti. Patočka pokládá filozofii dějin za vážný filozofický problém, na jedné straně
Czech name
Masarykovo a Patočkovo pojetí dějin
Czech description
Masarykova filozofie dějin vychází především ze tří filozofickodějinných tezí: protestantismus x katolicismus, reforma, ne revoluce a demokracie x teokracie. Vývoj světových i našich národních dějin vrcholí v 1. světové válce, kterou Masaryk považuje zasvětovou revoluci a v níž vítězí demokracie nad teokratickým absolutismem. Zde je krize (jako rozpad objektivně daného božského řádu, provázený extrémním subjektivismem a mravním nihilismem) chápána jako výraz přechodu od teokratického řádu, založeného na vnější, mytické autoritě, k řádu demokratickému, který spočívá na osobním žitém vztahu k Bohu na životě sub specie aeternitatis. České dějiny směřují ke stejnému bodu jako dějiny světové, k demokracii a ideálům lidské svobody, rovnosti a bratrství. Pokud toto pojetí vyvolávalo spory, vyplývalo to z toho, že Masarykovi nešlo ani tak o nějaký nový výklad českých dějin, jako především o výklad české přítomnosti. Patočka pokládá filozofii dějin za vážný filozofický problém, na jedné straně
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
AA - Philosophy and religion
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GA401%2F07%2F0076" target="_blank" >GA401/07/0076: Czech philosophical thought in the 1960's</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2007
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Jan Patočka, české dějiny a Evropa
ISBN
978-80-86254-16-6
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
11
Pages from-to
241-251
Publisher name
Státní okresní archiv Semily
Place of publication
Semily
Event location
Vysoké nad Jizerou
Event date
Jan 1, 2007
Type of event by nationality
EUR - Evropská akce
UT code for WoS article
—