All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Centones: Recycled Art or the Embodiment of Absolute Intertextuality?

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F07%3A00028080" target="_blank" >RIV/00216224:14210/07:00028080 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    angličtina

  • Original language name

    Centones: Recycled Art or the Embodiment of Absolute Intertextuality?

  • Original language description

    The paper discusses the controversy over literary legitimacy of the late ancient centos, i.e. patchwork poems composed entirely of quotations from Homer or Virgil. A succinct historical overview of the cento poetry is followed by a commentary on the cento poetics articulated by Ausonius in his prefatory letter to the Cento Nuptialis. Further, the author presents some of the most characteristic examples of cento criticism. The modes of production of the cento texts are consequently examined from the perspective of modern reception theories, the poststructuralist concept of intertextuality, and, last but not least, the Saussurean differential theory of language. The author comes to the conclusion that, in certain respects, the cento is actually a highlyinnovative and perfectly legitimate literary form.

  • Czech name

    Centony: recyklované umění či ztělesnění absolutní intertextuality?

  • Czech description

    Článek se věnuje problematice literárního statutu pozdně antických centonů, tj. básní složených výhradně z citátů z Vergilia či Homéra. Po stručném historickém přehledu centonární poezie následuje komentář k centonární poetice, jak ji formuloval Ausoniusv úvodním dopise ke své skladbě Cento nuptialis. Autorka dále uvádí několik typických příkladů kritiky centonů. Proces skládání centonů je následně analyzován z hlediska moderních recepčních teorií, poststrukturalistického konceptu intertextuality a v neposlední řadě i v kontextu saussurovské diferenční teorie jazyka. Autorka dospívá k závěru, že centony lze v určitých ohledech považovat za vysoce inovační a zcela legitimní literární formu.

Classification

  • Type

    O - Miscellaneous

  • CEP classification

    AJ - Literature, mass media, audio-visual activities

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Others

  • Publication year

    2007

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů