All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Decisive moments in the development of life and professional careersof Czech headteachers

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F08%3A00025226" target="_blank" >RIV/00216224:14210/08:00025226 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    angličtina

  • Original language name

    Decisive moments in the development of life and professional careersof Czech headteachers

  • Original language description

    Theoretical context In the last almost two decades, the Czech educational system underwent dramatic changes largely affecting the expectations related to schools and their leading representatives. As a major consequence, schools are now expected to be able to absorb the metamorphoses of the external circumstances and rather autonomously decide about their own profilation and prospects. A dominant role in the new adjustment was assigned to headteachers (Pařízek, 1992; Walterová et al, 2004; etc). The expectations related to them are still being increased by the amplified demands for the quality of the provided education. The current knowledge indicates that the manner in which every headteacher performs his/her role (thus what the headteacher is doing in the school when confronted with said expectations) is a manifestation of his/her previous experience and the objectives to achieve in life and professional career (Pol et al, 2005; Pol, Novotný, 2005). The target of our research is to c

  • Czech name

    Zlomové momenty ve vývoji životní a profesní dráhy ředitelů českých škol

  • Czech description

    Teoretický kontext Český školský systém prošel v posledních téměř dvou dekádách dramatickými změnami. Ty měnily a mění také očekávání vztahovaná na školu a její čelní představitele. Od škol se začalo především očekávat, že budou schopny absorbovat proměny vnějších poměrů a relativně autonomně rozhodovat o své profilaci i další budoucnosti. Dominantní úlohy se v novém nastavení dostalo silnými pravomocemi vybaveným ředitelům škol (Pařízek, 1992; Walterová et al., 2004; aj.). Zvyšující se nároky na kvalitu poskytovaného vzdělávání očekávání vztahovaná ředitelům dále zvyšují. Dosavadní poznatky naznačují, že každý ředitel naplňuje svoji roli, tedy to, co ve škole dělá a jak se vyrovnává s očekáváními vůči němu vztahovanými, je projevem jeho životní zkušenosti nabyté v jeho dosavadní životní a profesní dráze, stejně jako toho, co chce v životě i v roli ředitele dosáhnout (Pol et al, 2005, Pol. Novotný, 2005). Cílem našeho výzkumu je přispět k poznání teorie a praxe práce ředitelů škol v ko

Classification

  • Type

    O - Miscellaneous

  • CEP classification

    AM - Pedagogy and education

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/GA406%2F07%2F0845" target="_blank" >GA406/07/0845: Czech School Head Teachers and their Personal and Professional Path Development</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2008

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů