Influence of self-esteem on coping in adolescents: age and gender differences
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F11%3A00053134" target="_blank" >RIV/00216224:14210/11:00053134 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Věkové a genderové rozdíly v sebehodnocení a jeho vlivu na zvládání zátěže v období adolescence
Original language description
Studie se zabývá vlivem sebehodnocení na zvládání zátěže u adolescentů s ohledem na věkové a genderové rozdíly. Soubor tvořilo 411 adolescentů ve věku 12 ? 19 let. Mladší skupina (12 ? 15 let) se sestávala z 245 žáků (Ž=115; M=130) 8. a 9. tříd ZŠ nebo nižších tříd víceletých gymnázií. Skupinu starších adolescentů (16 ? 19 let) tvořilo 166 studentů (Ž=109; M=57) 2. až 4. ročníků středních škol. Pomocí dotazníku Brief COPE (Carver, 1997) jsme zjišťovali volbu strategií zvládání a škálou SLCS-R (Tafarodia Swann, 2001) pak sebehodnocení. Analýza ukázala, že mladší adolescenti významně častěji volili strategii popření než jejich starší kolegové. A naopak, skupina starších adolescentů častěji volila jako obvyklý způsob zvládání humor. Nejčastějším sebehodnocením byl u mladších dospívajících pocit sebe-nekompetence a sebe-odmítnutí. Z pohledu genderového se jako významné ukázalo častější využívání emocionální a instrumentální opory u dívek a humoru u chlapců.
Czech name
Věkové a genderové rozdíly v sebehodnocení a jeho vlivu na zvládání zátěže v období adolescence
Czech description
Studie se zabývá vlivem sebehodnocení na zvládání zátěže u adolescentů s ohledem na věkové a genderové rozdíly. Soubor tvořilo 411 adolescentů ve věku 12 ? 19 let. Mladší skupina (12 ? 15 let) se sestávala z 245 žáků (Ž=115; M=130) 8. a 9. tříd ZŠ nebo nižších tříd víceletých gymnázií. Skupinu starších adolescentů (16 ? 19 let) tvořilo 166 studentů (Ž=109; M=57) 2. až 4. ročníků středních škol. Pomocí dotazníku Brief COPE (Carver, 1997) jsme zjišťovali volbu strategií zvládání a škálou SLCS-R (Tafarodia Swann, 2001) pak sebehodnocení. Analýza ukázala, že mladší adolescenti významně častěji volili strategii popření než jejich starší kolegové. A naopak, skupina starších adolescentů častěji volila jako obvyklý způsob zvládání humor. Nejčastějším sebehodnocením byl u mladších dospívajících pocit sebe-nekompetence a sebe-odmítnutí. Z pohledu genderového se jako významné ukázalo častější využívání emocionální a instrumentální opory u dívek a humoru u chlapců.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
AN - Psychology
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2011
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Sociální procesy a osobnost, Člověk na cestě životem: Křižovatky a mosty (Sborník příspevků)
ISBN
978-80-263-0029-8
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
6
Pages from-to
332-337
Publisher name
Tribun EU
Place of publication
Brno
Event location
Kroměříž
Event date
Sep 14, 2011
Type of event by nationality
EUR - Evropská akce
UT code for WoS article
—