"Nicht Jonny, Walzer spielt auf?. A comparative view of the genre specificity of walz in opera, belles-lettres, and drama of Czech and Austrian fin de siecle
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F12%3A00063632" target="_blank" >RIV/00216224:14210/12:00063632 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
?Nicht Jonny, Walzer spielt auf?. Komparativní úvaha nad žánrovými specifiky valčíku v opeře, beletrii a dramatice českého a rakouského fin de siecle
Original language description
Studie se zabývá žánrovými specifiky valčíku v českém a rakouském fin de siecle na příkladech z opery, beletrie a dramatiky. Výchozím bodem je reflexe valčíku v Hofmannsthalově a Straussově opeře Rosenkavalier v úhlu jejich koncepce Spieloper, vyhraňující se proti dobovému estetismu, a recepce této opery v českém prostředí od Zdeňka Nejedlého a Maxe Broda, kterým vadila ambivalence inovativních hudebních výrazových prostředků a valčíkového anachronismu. Brodovy výhrady jsou poté sledovány v kontextu jeho vlastní tvorby. Z českého prostředí jsou pro kontrast významu plného použití valčíku ve vídeňské moderně (Schnitzler, Zweig, Roth) vybrána díla od Jiřího Karáska ze Lvovic, Julia Zeyera, Jaroslava Kvapila a bratří Čapků. V závěru se studie zabývá evokací jazzu v pozdní tvorbě Stefana Zweiga, v níž jazz přebírá původní valčíkovou charakteristiku, a tuto Zweigovu tvorbu konfrontuje s Křenkovou operou Jonny spielt auf, v níž je jazz spojován s útěkem z tradiční evropské kultury.
Czech name
?Nicht Jonny, Walzer spielt auf?. Komparativní úvaha nad žánrovými specifiky valčíku v opeře, beletrii a dramatice českého a rakouského fin de siecle
Czech description
Studie se zabývá žánrovými specifiky valčíku v českém a rakouském fin de siecle na příkladech z opery, beletrie a dramatiky. Výchozím bodem je reflexe valčíku v Hofmannsthalově a Straussově opeře Rosenkavalier v úhlu jejich koncepce Spieloper, vyhraňující se proti dobovému estetismu, a recepce této opery v českém prostředí od Zdeňka Nejedlého a Maxe Broda, kterým vadila ambivalence inovativních hudebních výrazových prostředků a valčíkového anachronismu. Brodovy výhrady jsou poté sledovány v kontextu jeho vlastní tvorby. Z českého prostředí jsou pro kontrast významu plného použití valčíku ve vídeňské moderně (Schnitzler, Zweig, Roth) vybrána díla od Jiřího Karáska ze Lvovic, Julia Zeyera, Jaroslava Kvapila a bratří Čapků. V závěru se studie zabývá evokací jazzu v pozdní tvorbě Stefana Zweiga, v níž jazz přebírá původní valčíkovou charakteristiku, a tuto Zweigovu tvorbu konfrontuje s Křenkovou operou Jonny spielt auf, v níž je jazz spojován s útěkem z tradiční evropské kultury.
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AL - Art, architecture, cultural heritage
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2012
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Bohemica litteraria
ISSN
1213-2144
e-ISSN
—
Volume of the periodical
roč. 15
Issue of the periodical within the volume
č. 2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
26
Pages from-to
45-70
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—