Oral history as a challenge for research of contemporary history of education
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F13%3A00069473" target="_blank" >RIV/00216224:14210/13:00069473 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Orální historie jako výzva pro výzkum soudobých dějin pedagogiky a školství
Original language description
Autoři se ve svém příspěvku zaměřují na problematiku výzkumu dějin školství a pedagogiky ve druhé polovině 20. století. I přes výzvy významných osobností české pedagogiky nebyl dosud realizován žádný systematický výzkum, ani není rozvíjena metodologie historického výzkumu, která by byla relevantní pro empirický výzkum soudobých dějin pedagogiky a školství. Metodologie historiografie přitom disponuje metodami a nástroji, které umožňují výzkum tohoto období, přičemž nemusí jít vždy nutně např. o klasickoupráci s prameny úřední povahy. Jednou z poměrně netradičních metod, která má široké využití ve výzkumu soudobých dějin je metoda orální historie. Jedním z hlavních cílů příspěvku je představit tuto metodu (včetně teoreticko-metodologických základů). Autoři se budou dále věnovat možnostem využití této metody v dějinách pedagogiky a školství. Na příkladech z vlastního výzkumu pak ukáží přednosti i případná slabá místa této metody.
Czech name
Orální historie jako výzva pro výzkum soudobých dějin pedagogiky a školství
Czech description
Autoři se ve svém příspěvku zaměřují na problematiku výzkumu dějin školství a pedagogiky ve druhé polovině 20. století. I přes výzvy významných osobností české pedagogiky nebyl dosud realizován žádný systematický výzkum, ani není rozvíjena metodologie historického výzkumu, která by byla relevantní pro empirický výzkum soudobých dějin pedagogiky a školství. Metodologie historiografie přitom disponuje metodami a nástroji, které umožňují výzkum tohoto období, přičemž nemusí jít vždy nutně např. o klasickoupráci s prameny úřední povahy. Jednou z poměrně netradičních metod, která má široké využití ve výzkumu soudobých dějin je metoda orální historie. Jedním z hlavních cílů příspěvku je představit tuto metodu (včetně teoreticko-metodologických základů). Autoři se budou dále věnovat možnostem využití této metody v dějinách pedagogiky a školství. Na příkladech z vlastního výzkumu pak ukáží přednosti i případná slabá místa této metody.
Classification
Type
O - Miscellaneous
CEP classification
AM - Pedagogy and education
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2013
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů