Hába Microtonal: Five Notes to Hába's Compositional Style
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F14%3A00073908" target="_blank" >RIV/00216224:14210/14:00073908 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Mikrotonální Hába: pět poznámek k Hábovu kompozičnímu stylu
Original language description
Alois Hába byl od počátku svého působení, během aktivních let i po své smrti ve všech pracích domácího a zahraničního původu považován za jednoho z nejodvážnějších experimentátorů hudby 20. století. Obvykle se uvádí, že byl neúnavným propagátorem čtvrttónové a atematické hudby. Pouhé konstatování ovšem ještě přesně nevystihuje obsah a vlastně problematizuje skutečnou koncepci Hábovy hudby, neboť skladby komponované v nezvyklých tónových systémech představují necelou třetinu Hábova znějícího díla. Studiepředstavuje kritickou interpretaci vybraných mikrointervalových skladeb českého skladatele Aloise Háby (1893 ? 1973). Svou pozornost autor zaměřil především na komorní a sborová díla (op. 7, 10, 27, 31, 43, 72). Autor se zde pokouší upozornit na skutečnost, že rovněž v oblasti mikrointervalové hudby se vedle vlastní kreativní syntaxe významně uplatňují obecné harmonické modely, intervalové kombinace či jiné typizované obraty.
Czech name
Mikrotonální Hába: pět poznámek k Hábovu kompozičnímu stylu
Czech description
Alois Hába byl od počátku svého působení, během aktivních let i po své smrti ve všech pracích domácího a zahraničního původu považován za jednoho z nejodvážnějších experimentátorů hudby 20. století. Obvykle se uvádí, že byl neúnavným propagátorem čtvrttónové a atematické hudby. Pouhé konstatování ovšem ještě přesně nevystihuje obsah a vlastně problematizuje skutečnou koncepci Hábovy hudby, neboť skladby komponované v nezvyklých tónových systémech představují necelou třetinu Hábova znějícího díla. Studiepředstavuje kritickou interpretaci vybraných mikrointervalových skladeb českého skladatele Aloise Háby (1893 ? 1973). Svou pozornost autor zaměřil především na komorní a sborová díla (op. 7, 10, 27, 31, 43, 72). Autor se zde pokouší upozornit na skutečnost, že rovněž v oblasti mikrointervalové hudby se vedle vlastní kreativní syntaxe významně uplatňují obecné harmonické modely, intervalové kombinace či jiné typizované obraty.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
AL - Art, architecture, cultural heritage
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GA408%2F05%2F0375" target="_blank" >GA408/05/0375: Center for Research on the Works of Alois Hába</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2014
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Hudba - Integrácie - Interpretácie. Music Integration Interpretation
ISBN
9788055806327
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
28
Pages from-to
103-130
Publisher name
Univerzita Konštantína Filozofa v Nitře
Place of publication
Nitra
Event location
Nitra
Event date
Jan 1, 2014
Type of event by nationality
EUR - Evropská akce
UT code for WoS article
—