All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The Relation Between the Dominant Type of Word Associations and the Preferred Method of Foreign Language Learning

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F14%3A00076548" target="_blank" >RIV/00216224:14210/14:00076548 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Souvislost mezi převažujícím typem slovních asociací a preferovanou metodou učení se cizímu jazyku

  • Original language description

    Tato práce se zabývá diagnostickým využitím výsledků testu slovních asociací (TSA). V první polovině práce je zjišťováno, zda v odpovědích osob v TSA převažují asociace určitého typu, a to buď metaforického, nebo metonymického. Toto rozdělení vychází z mínění lingvisty Romana Jakobsona a opírá se také o lingvistické popisy vztahů mezi pojmy. Druhým východiskem této práce jsou poznatky kognitivní psychologie o struktuře sémantické paměti, kódování a vybavování naučeného materiálu a jazykové akvizici a předchozí výzkumy slovních asociací, z nichž vyplývá, že slovní asociace mohou poskytovat nápověď o organizaci verbálního materiálu v paměti. Test slovních asociací byl vytvořen na základě dat obsažených v Českém národním korpusu SYN2010 a byl administrován písemnou hromadnou formou studentům gymnázia. Ve druhé části předkládané práce je výzkumně ověřováno, zda existuje souvislost mezi převažujícím typem asociací a preferovanou metodou výuky cizího jazyka.

  • Czech name

    Souvislost mezi převažujícím typem slovních asociací a preferovanou metodou učení se cizímu jazyku

  • Czech description

    Tato práce se zabývá diagnostickým využitím výsledků testu slovních asociací (TSA). V první polovině práce je zjišťováno, zda v odpovědích osob v TSA převažují asociace určitého typu, a to buď metaforického, nebo metonymického. Toto rozdělení vychází z mínění lingvisty Romana Jakobsona a opírá se také o lingvistické popisy vztahů mezi pojmy. Druhým východiskem této práce jsou poznatky kognitivní psychologie o struktuře sémantické paměti, kódování a vybavování naučeného materiálu a jazykové akvizici a předchozí výzkumy slovních asociací, z nichž vyplývá, že slovní asociace mohou poskytovat nápověď o organizaci verbálního materiálu v paměti. Test slovních asociací byl vytvořen na základě dat obsažených v Českém národním korpusu SYN2010 a byl administrován písemnou hromadnou formou studentům gymnázia. Ve druhé části předkládané práce je výzkumně ověřováno, zda existuje souvislost mezi převažujícím typem asociací a preferovanou metodou výuky cizího jazyka.

Classification

  • Type

    O - Miscellaneous

  • CEP classification

    AN - Psychology

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2014

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů