The Relation Between the Dominant Type of Word Associations and the Preferred Method of Foreign Language Learning
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F14%3A00076548" target="_blank" >RIV/00216224:14210/14:00076548 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Souvislost mezi převažujícím typem slovních asociací a preferovanou metodou učení se cizímu jazyku
Original language description
Tato práce se zabývá diagnostickým využitím výsledků testu slovních asociací (TSA). V první polovině práce je zjišťováno, zda v odpovědích osob v TSA převažují asociace určitého typu, a to buď metaforického, nebo metonymického. Toto rozdělení vychází z mínění lingvisty Romana Jakobsona a opírá se také o lingvistické popisy vztahů mezi pojmy. Druhým východiskem této práce jsou poznatky kognitivní psychologie o struktuře sémantické paměti, kódování a vybavování naučeného materiálu a jazykové akvizici a předchozí výzkumy slovních asociací, z nichž vyplývá, že slovní asociace mohou poskytovat nápověď o organizaci verbálního materiálu v paměti. Test slovních asociací byl vytvořen na základě dat obsažených v Českém národním korpusu SYN2010 a byl administrován písemnou hromadnou formou studentům gymnázia. Ve druhé části předkládané práce je výzkumně ověřováno, zda existuje souvislost mezi převažujícím typem asociací a preferovanou metodou výuky cizího jazyka.
Czech name
Souvislost mezi převažujícím typem slovních asociací a preferovanou metodou učení se cizímu jazyku
Czech description
Tato práce se zabývá diagnostickým využitím výsledků testu slovních asociací (TSA). V první polovině práce je zjišťováno, zda v odpovědích osob v TSA převažují asociace určitého typu, a to buď metaforického, nebo metonymického. Toto rozdělení vychází z mínění lingvisty Romana Jakobsona a opírá se také o lingvistické popisy vztahů mezi pojmy. Druhým východiskem této práce jsou poznatky kognitivní psychologie o struktuře sémantické paměti, kódování a vybavování naučeného materiálu a jazykové akvizici a předchozí výzkumy slovních asociací, z nichž vyplývá, že slovní asociace mohou poskytovat nápověď o organizaci verbálního materiálu v paměti. Test slovních asociací byl vytvořen na základě dat obsažených v Českém národním korpusu SYN2010 a byl administrován písemnou hromadnou formou studentům gymnázia. Ve druhé části předkládané práce je výzkumně ověřováno, zda existuje souvislost mezi převažujícím typem asociací a preferovanou metodou výuky cizího jazyka.
Classification
Type
O - Miscellaneous
CEP classification
AN - Psychology
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2014
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů