All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Discussion about a committed history of music. Comparison "helfertovské" and "barvíkovské" conception of music history

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F15%3A00085663" target="_blank" >RIV/00216224:14210/15:00085663 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Diskuse o angažovaném dějepisu hudby. Srovnání "helfertovské" a "barvíkovské" koncepce dějin hudby

  • Original language description

    V roce 1938 opublikoval v prvním čísle revue Musicologie Vladimír Helfert svůj text Periodizace dějin hudby. Příspěvek k logice hudebního vývoje , koncepce dějin byla postavena na základě imanentního vývoje hudebního strukturování. Ovšem při interpretacičeské moderní hudby či vlivu české hudby na evropské dění se u Helferta mnohdy výrazněji projevil vliv etických kritérií, nad estetickými. Bylo potřeba zkonstruovat československé hudební dějiny. Ve čtvrtém ročníku Hudebních rozhledů v roce 1951 vyšel článek Miroslava Barvíka Návrh osnov dějin hudby na konservatořích , ten byl důsledkem i předpokladem diskusí vedených ohledně nové, stranické koncepce dějin hudby. Podobně jako stranická historiografie či literární vědy, měla být i na pozicích dějin hudby uchvácena historie ve prospěch stranické propagandy, institucionálního paradigmatu při aplikaci metody socialistického realismu.

  • Czech name

    Diskuse o angažovaném dějepisu hudby. Srovnání "helfertovské" a "barvíkovské" koncepce dějin hudby

  • Czech description

    V roce 1938 opublikoval v prvním čísle revue Musicologie Vladimír Helfert svůj text Periodizace dějin hudby. Příspěvek k logice hudebního vývoje , koncepce dějin byla postavena na základě imanentního vývoje hudebního strukturování. Ovšem při interpretacičeské moderní hudby či vlivu české hudby na evropské dění se u Helferta mnohdy výrazněji projevil vliv etických kritérií, nad estetickými. Bylo potřeba zkonstruovat československé hudební dějiny. Ve čtvrtém ročníku Hudebních rozhledů v roce 1951 vyšel článek Miroslava Barvíka Návrh osnov dějin hudby na konservatořích , ten byl důsledkem i předpokladem diskusí vedených ohledně nové, stranické koncepce dějin hudby. Podobně jako stranická historiografie či literární vědy, měla být i na pozicích dějin hudby uchvácena historie ve prospěch stranické propagandy, institucionálního paradigmatu při aplikaci metody socialistického realismu.

Classification

  • Type

    O - Miscellaneous

  • CEP classification

    AL - Art, architecture, cultural heritage

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2015

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů