Discussion about a committed history of music. Comparison "helfertovské" and "barvíkovské" conception of music history
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F15%3A00085663" target="_blank" >RIV/00216224:14210/15:00085663 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Diskuse o angažovaném dějepisu hudby. Srovnání "helfertovské" a "barvíkovské" koncepce dějin hudby
Original language description
V roce 1938 opublikoval v prvním čísle revue Musicologie Vladimír Helfert svůj text Periodizace dějin hudby. Příspěvek k logice hudebního vývoje , koncepce dějin byla postavena na základě imanentního vývoje hudebního strukturování. Ovšem při interpretacičeské moderní hudby či vlivu české hudby na evropské dění se u Helferta mnohdy výrazněji projevil vliv etických kritérií, nad estetickými. Bylo potřeba zkonstruovat československé hudební dějiny. Ve čtvrtém ročníku Hudebních rozhledů v roce 1951 vyšel článek Miroslava Barvíka Návrh osnov dějin hudby na konservatořích , ten byl důsledkem i předpokladem diskusí vedených ohledně nové, stranické koncepce dějin hudby. Podobně jako stranická historiografie či literární vědy, měla být i na pozicích dějin hudby uchvácena historie ve prospěch stranické propagandy, institucionálního paradigmatu při aplikaci metody socialistického realismu.
Czech name
Diskuse o angažovaném dějepisu hudby. Srovnání "helfertovské" a "barvíkovské" koncepce dějin hudby
Czech description
V roce 1938 opublikoval v prvním čísle revue Musicologie Vladimír Helfert svůj text Periodizace dějin hudby. Příspěvek k logice hudebního vývoje , koncepce dějin byla postavena na základě imanentního vývoje hudebního strukturování. Ovšem při interpretacičeské moderní hudby či vlivu české hudby na evropské dění se u Helferta mnohdy výrazněji projevil vliv etických kritérií, nad estetickými. Bylo potřeba zkonstruovat československé hudební dějiny. Ve čtvrtém ročníku Hudebních rozhledů v roce 1951 vyšel článek Miroslava Barvíka Návrh osnov dějin hudby na konservatořích , ten byl důsledkem i předpokladem diskusí vedených ohledně nové, stranické koncepce dějin hudby. Podobně jako stranická historiografie či literární vědy, měla být i na pozicích dějin hudby uchvácena historie ve prospěch stranické propagandy, institucionálního paradigmatu při aplikaci metody socialistického realismu.
Classification
Type
O - Miscellaneous
CEP classification
AL - Art, architecture, cultural heritage
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2015
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů