Rationality, Emotional Cognition and Problem of Truth in Philosophy of František Mareš
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F16%3A00089750" target="_blank" >RIV/00216224:14210/16:00089750 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Racionalita, citové poznání a problém pravdivosti ve filosofii Františka Mareše
Original language description
V díle českého idealistického filosofa Františka Mareše (1857-1942) figurují dva druhy lidského poznání: smyslově-rozumové (vědecké) a citové. Mareš se stal na základě četby Kantovy Kritiky čistého rozumu konvencionalistou: Přírodní vědy omezené apriorními formami lidského poznání podle něj nejsou schopny plně postihnout skutečnost. Jejich poznatky jsou sice prakticky užitečné a napomáhají orientaci člověka ve světě, netvoří však poznání adekvátní a úplné. Kanta pak Mareš překračuje svou koncepcí citového poznání, jemuž se ukazuje niterná (ideální) podstata skutečnosti. Ovšem pravdy citového poznání nemohou být plně dostupné lidskému rozumu, který je omezen vlastními apriorními formami. Proto nejsme schopni podat jejich stoprocentně přesvědčivý důkaz, ani je plně pochopit. Ve svém příspěvku se budu zabývat vztahem a pravdivostním statusem obou druhů poznání.
Czech name
Racionalita, citové poznání a problém pravdivosti ve filosofii Františka Mareše
Czech description
V díle českého idealistického filosofa Františka Mareše (1857-1942) figurují dva druhy lidského poznání: smyslově-rozumové (vědecké) a citové. Mareš se stal na základě četby Kantovy Kritiky čistého rozumu konvencionalistou: Přírodní vědy omezené apriorními formami lidského poznání podle něj nejsou schopny plně postihnout skutečnost. Jejich poznatky jsou sice prakticky užitečné a napomáhají orientaci člověka ve světě, netvoří však poznání adekvátní a úplné. Kanta pak Mareš překračuje svou koncepcí citového poznání, jemuž se ukazuje niterná (ideální) podstata skutečnosti. Ovšem pravdy citového poznání nemohou být plně dostupné lidskému rozumu, který je omezen vlastními apriorními formami. Proto nejsme schopni podat jejich stoprocentně přesvědčivý důkaz, ani je plně pochopit. Ve svém příspěvku se budu zabývat vztahem a pravdivostním statusem obou druhů poznání.
Classification
Type
O - Miscellaneous
CEP classification
AA - Philosophy and religion
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2016
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů