A Semi-professional or a „Professional Amateur“? Filmmaking between Amateurism and Professionalism
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F16%3A00093083" target="_blank" >RIV/00216224:14210/16:00093083 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Poloprofesionál nebo „profesionální amatér“? Filmová tvorba mezi amatérismem a profesionalismem
Original language description
Předkládaná studie se zabývá poloprofesionální sférou české kinematografie a snaží se poukázat na dynamiku vztahů mezi amatérskou a profesionální tvorbou, a to na příkladu tzv. podnikových filmů, které vznikaly v socialistickém Československu zejména v 50. a 60. letech. Vedle toho, že nabízí odpověď na otázku, proč se poloprofesionální mód filmové tvorby objevil právě v tomto období a co umožnilo jeho fungování a rozvoj, se text snaží problematizovat hranici mezi amatérským a profesionálním filmem, a nabourat tak stereotypní představy o povaze amatérské kinematografie. Podniková studia a (závodní) kluby filmových amatérů, kde podnikové filmy vznikaly, autorka chápe jako přechodové pásmo mezi amatérskou a profesionální tvorbou, a dokládá, že amatérský film nepředstavoval vůči tomu oficiálnímu (profesionálnímu) alternativu ani z hlediska produkčních praktik, ani tvůrčích postupů. Jednalo se spíše o paralelní sféry s odlišnými kulturními a společenskými funkcemi.
Czech name
Poloprofesionál nebo „profesionální amatér“? Filmová tvorba mezi amatérismem a profesionalismem
Czech description
Předkládaná studie se zabývá poloprofesionální sférou české kinematografie a snaží se poukázat na dynamiku vztahů mezi amatérskou a profesionální tvorbou, a to na příkladu tzv. podnikových filmů, které vznikaly v socialistickém Československu zejména v 50. a 60. letech. Vedle toho, že nabízí odpověď na otázku, proč se poloprofesionální mód filmové tvorby objevil právě v tomto období a co umožnilo jeho fungování a rozvoj, se text snaží problematizovat hranici mezi amatérským a profesionálním filmem, a nabourat tak stereotypní představy o povaze amatérské kinematografie. Podniková studia a (závodní) kluby filmových amatérů, kde podnikové filmy vznikaly, autorka chápe jako přechodové pásmo mezi amatérskou a profesionální tvorbou, a dokládá, že amatérský film nepředstavoval vůči tomu oficiálnímu (profesionálnímu) alternativu ani z hlediska produkčních praktik, ani tvůrčích postupů. Jednalo se spíše o paralelní sféry s odlišnými kulturními a společenskými funkcemi.
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AJ - Literature, mass media, audio-visual activities
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2016
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Iluminace : časopis pro teorii, historii a estetiku filmu
ISSN
0862-397X
e-ISSN
—
Volume of the periodical
28
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
16
Pages from-to
45-60
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—