All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Johann Christoph Laidig and his illustrations to Goldener Himmelsschlüssel

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F16%3A00108752" target="_blank" >RIV/00216224:14210/16:00108752 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="http://hdl.handle.net/11222.digilib/136355" target="_blank" >http://hdl.handle.net/11222.digilib/136355</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Johann Christoph Laidig a jeho ilustrace Zlatého Nebe Klíče od Martina von Cochema

  • Original language description

    Zlatý Nebe Klíč, modlitební příručka Martina von Cochema, je svým obsahem i funkcí dokladem barokní náboženské praxe a vizuální kultury. Jádro studie tvoří ikonografická analýza mědirytin Zlatého Nebe Klíče od brněnského rytce Johanna Christopha Laidiga, který ilustroval brněnské vy-dání z roku 1701. Nezaměřil jsem se však jen na ikonogra-fii a kompozici rytin, ale také na modlitební texty, jejich souvislost s ilustracemi, nebo na otázky recepce čtenářů v kontextu náboženské praxe. Poukazuji na přímé spojení mezi textem a obrazem, základního a klíčového prvku Co-chemova Zlatého Nebe Klíče, v němž dochází ke skutečnému dialogu textové a výtvarné části. V úvodní části se přirozeně věnuji autoru příručky Martinu von Cochemovi a proble-matice barokního očistce, jakožto ústřednímu námětu té-měř všech mědirytin této knihy. Zlatý Nebe Klíč totiž úzce souvisí s potridentskou náboženskou a komemorativní pra-xí, jejíž počátek sledujeme ke konci 16. století v souvislosti se zakládáním odpustkových oltářů papežem Řehořem XIII. Potom následují kapitoly o životě a umělecké tvorbě brněn-ského rytce Johanna Christopha Laidiga a tematicky rozčle-něné kapitoly dle námětu jednotlivých mědirytin. Nedílnou součástí studie je srovnání ilustrací ze tří vydání této příruč-ky z let 1690, 1696 a 1701, včetně popisu změn v ikonografii, které musely nutně proměnit vnímání čtenářů a všestranně naplnit potenciál knihy. Následující řádky by měly čtenáři přiblížit vzájemný vztah mezi textem a grafickými přílohami či funkci a možnosti praktického využití doposud nepří-liš studované modlitební příručky konce 17. století.

  • Czech name

    Johann Christoph Laidig a jeho ilustrace Zlatého Nebe Klíče od Martina von Cochema

  • Czech description

    Zlatý Nebe Klíč, modlitební příručka Martina von Cochema, je svým obsahem i funkcí dokladem barokní náboženské praxe a vizuální kultury. Jádro studie tvoří ikonografická analýza mědirytin Zlatého Nebe Klíče od brněnského rytce Johanna Christopha Laidiga, který ilustroval brněnské vy-dání z roku 1701. Nezaměřil jsem se však jen na ikonogra-fii a kompozici rytin, ale také na modlitební texty, jejich souvislost s ilustracemi, nebo na otázky recepce čtenářů v kontextu náboženské praxe. Poukazuji na přímé spojení mezi textem a obrazem, základního a klíčového prvku Co-chemova Zlatého Nebe Klíče, v němž dochází ke skutečnému dialogu textové a výtvarné části. V úvodní části se přirozeně věnuji autoru příručky Martinu von Cochemovi a proble-matice barokního očistce, jakožto ústřednímu námětu té-měř všech mědirytin této knihy. Zlatý Nebe Klíč totiž úzce souvisí s potridentskou náboženskou a komemorativní pra-xí, jejíž počátek sledujeme ke konci 16. století v souvislosti se zakládáním odpustkových oltářů papežem Řehořem XIII. Potom následují kapitoly o životě a umělecké tvorbě brněn-ského rytce Johanna Christopha Laidiga a tematicky rozčle-něné kapitoly dle námětu jednotlivých mědirytin. Nedílnou součástí studie je srovnání ilustrací ze tří vydání této příruč-ky z let 1690, 1696 a 1701, včetně popisu změn v ikonografii, které musely nutně proměnit vnímání čtenářů a všestranně naplnit potenciál knihy. Následující řádky by měly čtenáři přiblížit vzájemný vztah mezi textem a grafickými přílohami či funkci a možnosti praktického využití doposud nepří-liš studované modlitební příručky konce 17. století.

Classification

  • Type

    J<sub>SC</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the SCOPUS database

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60400 - Arts (arts, history of arts, performing arts, music)

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2016

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Opuscula historiae artium

  • ISSN

    1211-7390

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    65

  • Issue of the periodical within the volume

    2

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    14

  • Pages from-to

    76-89

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database

    2-s2.0-85042778251